De Starter, IM Joop van Stijn

(c) lisser nieuws*.



De starter.

 

Joop van Stijn was starter. Was. Want meneer van Stijn is deze week overleden. Starter ben je echter voor het leven. Opnieuw laat een Spartaan lid een enorm gemis voelen binnen de club. Joop van Stijn 1937-2021.

 

De starter neemt een speciale plek in binnen de atletiek. Hij is duidelijk te herkennen aan het, van de overige juryleden afwijkende, gekleurde jasje. De starter staat in het centrum van de belangstelling, iedereen is stil, tot het schot klinkt bij de start. Het zijn speciale mannen, die starters. In Noord had je Jaap Smit met zijn getailleerde rode jasje. In West 1 Jan Talsma en Frans Smit en West II Ed Meeuws en Herman Sluiter. Dat waren de nationale starters in begin jaren tachtig toen ik zelf nog wedstrijden deed. Een beetje sprinten. Dus zocht ik de banen uit die gunstig waren qua ligging en windrichting maar ook de hardheid van het kunststof. Plus, wie was de starter? Op AAC hadden we Rinus van Schaick, die kon je wel een beetje uit z’n ritme brengen. Bij KAV Holland op Pim Mulier, Loek Gieles de oud sprinter die lekker snel, maar onregelmatig, schoot. 

 

Bij De Spartaan had je een strenge starter. Als je hem voor de wedstrijd zag lopen wist je niet dat het de starter was. Maar stond hij eenmaal met de rode blazer, op bij wijze van spreken, een omgedraaid bloembollenkistje, bij de start, ja  dan stond er iemand. Hij had de regie, hij controleerde en besliste. Dat bleek ieder keer in de begin jaren bij de Ter Specke Bokaal als Joop van Stijn de starter van dienst was. Hij koos zijn eigen positie. Had een eigen starttrap. Bij het eerste commando, veranderde de houding, de stem en zijn blik. Hier stond iemand. 

 

Toen ik in 1996 begon als trainingscoördinator bij De Spartaan, was meneer van Stijn iemand waar je niet om heen kon. Hij voerde de klusploeg aan en was ook aanvoerder van de juryploeg. Daar was hij fier op, zoals de Vlamingen zeggen. Dat merkte ik aan alles en het was, dat moet gezegd, ook terecht. Hij was de starter maar ook de afmaker. Weinig clubs hebben het zo goed op orde als het gaat om verzorging van de baan en materiaal en nog minder verenigingen kunnen bogen op een geheel eigen jurykorps. Dat was grotendeels de verdienste van Joop van Stijn. “Meneer van Stijn zou u misschien……”, begon ik (met in mijn achterhoofd het stemmetje van Dorus : “Zeg meneer Cor Steyn, neem me niet kwalijk, maar zou u misschien even op mijn rug willen krabbelen…) zeker in het begin mijn vraag over ‘iets’ met wat wedstrijden te maken ‘zou kunnen hebben’. Joop van Stijn had namelijk wel een duidelijke manier van werken namelijk zijn manier. Dat stond voor gedegen, duidelijk en serieus. Net zoals het starten. 

 

Ik leerde Joop van Stjn ook kennen als iemand die anderen wilde helpen. Zo voorzag hij Ab, de vader van Rick, Wassenaar van tips toen die begon met starten. Net zoals alle starters bij de club. Ik ken geen club waar meerdere personen konden en mochten starten! 

 

Toen ik in 2017 in de jury van de TSB zat was ik getuige van het feit dat het de koning had behaagd om meneer Josef Reinierus van Stijn te onderscheiden: ridder in de orde van Oranje Nassau. Hij glom van trots. Met zijn staat van dienst binnen De Spartaan een voorbeeld voor vele Lissenaren, zo verwoorde burgmeester Lies Spruit het besluit.

 

Ver voor de wedstrijd was hij er. Tijdens de wedstrijd overal. Als starter met oog voor organisatie en samen met speaker Wim van de Krogt en mooi duo. “Wat hadden we weer een mooie wedstrijd, Gerard” zei hij na afloop met een hand op mijn schouder in de kantine als bijna iedereen al weg was. Dan glommen zijn oogjes. 


Meneer van Stijn zal worden gemist maar ik zal iedere keer op de Ter Specke baan zeker even aan hem denken.

 

 

 



* https://www.lissernieuws.nl/nieuws/sport/29192/-chauffeur-jurylid-starter-begeleider-u-was-het-allemaal-?redir))


<enkele correcties doorgevoerd in week 3 bij meer dan 200 views>

Comments

Gert Jan said…
Je mooiste stukjes bewaar je voor de mooiste personen...maar niet te vaak graag.

Popular Posts