FBS

Als onderdeel van een medische keuring moest ik bloed laten onderzoeken. Een simpele routine denk je dan. Dat was buiten Murphy gerekend. 

De wet van Murphy, toegeschreven aan ruimtevaartdeskundige Edward A. Murphyn (1918–1990), luidt "if there’s any way they can do it wrong, they will" in andere bewoordingen "Anything that can go wrong, will go wrong" 

Ik zat 22/12 bij het lab op het Gedempte Zuiderdiep al in de stoel met ontblote arm klaar, toen de mevrouw nog eens op het formulier keek en zei: 'Malaria, dat doen we haar al tien jaar niet meer'. Daar zat ik met mijn goede gedrag.

Via de doktersassistente snel een bezoek ingepland in het Martini. Daar was een stagiaire ruime tijd bezig om alles in te kloppen terwijl de begeleidster in de stress schoot omdat er zoveel buisjes moesten worden afgenomen met allemaal 'vreemde' dingen oa dus malaria en ook FBS. De stagiaire had al alle combinaties ingetikt maar er kwam niks op. De mevrouw keek over haar schouder mee maar ze kwamen er niet uit. Ik liet nog even het formulier zien en wijs er op dat het een 'gewoon' rijtje is met creatinine en urea. Uiteindelijk alle buisjes gevuld en ook nog een bloeduitstrijkje gemaakt. Gelukt.

Thuis gekomen. Zoekt Diana gelijk FBS op. 

Fasting blood sugar  (FBS) levels give vital clues about how a person’s body is managing blood sugar. Blood sugar tends to peak about an hour after eating and declines after that.

Aan het eind van de middag een nieuw bericht van de doktersassistente na consult met het lab van het Martini was duidelijk dat FBS niet stond voor Fetal Bovine Serum, wat in slachterijen wordt afgenomen bij koeien ofzo, maar dus glucose. Of ik morgenochtend dan maar nuchter bloed wilde laten prikken op het gedempte Zuiderdiep. 

Ik 23/12 weer vroeg op pad om nuchter bloed te laten prikken. 07.30 op de stoep en snel klaar. Mezelf beloond met een ochtendloopje. Als ik net gedoucht aan het verlate ontbijt zit krijg ik een telefoontje. "Ik sta bij u voor de deur". Huh, ik ben al geprikt. Foutje in de administratie bij Certe.

Gelukkig voor de feestdagen dus alles gedaan. 

Op vier januari een telefoontje van de doktersassistente. Er is iets mis gegaan. Niet alle aangekruiste items zijn getest. En,oh ja,  een test duurt langer want niet gangbaar en slechts bij RIVM te doen.  Nog maar weer testen dus want de vier ontbrekende waarden moeten wel op het formulier komen.
 In plaats van het gesprek met de dokter over de keuring dus weer bloedprikken op dinsdag 5/1. 

Hopen dat alles nu goed gaat. Want de dokters afspraak verschoven naar donderdag en op vrijdag al afspraak ingepland bij visumbureau in Den Haag.


Comments

Popular Posts