diploma

Mijn diploma is me veel waard.

De waarde laat zich niet makkelijk in geld uitdrukken, maar waardevol dekt de lading het best. Bij mijn buitenlandse werkgevers is het ALO diploma ook gewild. Amsterdam University of Applied Sciences heet dat dat tegenwoordig met een bachelor Physical Education. 

Dat gelooft men niet zomaar. Dus ben ik al een paar keer bij DUO geweest voor een sticker om de echtheid te garanderen. De ambassade van Qatar en Brazilië hebben hun stempel ter goedkeuring ook opgezegd. Daar kwam ik er ook achter dat mijn bachelor in de praktijk veel meer is. Misschien wel een master. Zeker als ik het afzet tegen het niveau van de vele doctors en doctorandussen in de weetnietkunde ter plekke.

Het was niet voldoende voor de Chinezen. Nee, meneer er moet een 'schoon' diploma komen. Dat was onmogelijk want de mijne is van voor de elektronische versies. Via Moon, die iets hoog is bij de HVA, snel kunnen regelen dat ik een gewaarmerkt kopie kreeg. Die moest ik dan nog wel door een beëdigde vertaler laten vertalen en dan smeken bij de instantie in Peking om dit papier goed te keuren.

Ik dacht, na overleg met collega's, dat mijn diploma dus meer dan okay was. Zij waren inmiddels al in de KSA en was dus goed gegaan. Ik loop hun lijstje een paar keer met ze door en kan naar Den Haag.

Bij het visumbureau laat ik alle papieren zowel het origineel als het kopie achter. Paspoort, VOG, de bedrijfskeuring met alle onderzoeksresultaten en mijn diploma + voor de zekerheid ook de Engelse vertaling.

Vandaag gebeld. Er is iets niet goed. Of ik kan regelen dat mijn diploma gelegaliseerd kan worden. Kan ook via een visumbedrijfje. Ok het moet dus langs nog twee instanties. Dan kan het pas weer worden aangeboden voor een visum.

Het CDC legaliseert Nederlandse documenten voor gebruik in het buitenland. U krijgt dan een sticker op uw document. U kunt dit regelen aan de balie of via de post.

Let op: Voordat u naar het CDC gaat heeft u meestal eerst een andere legalisatie nodig. Bijvoorbeeld van een rechtbank, de Kamer van Koophandel of DUO. Na legalisatie door het CDC moet u het document vaak nog laten legaliseren door de ambassade van Saudie Arabie (het land waar u het document gaat gebruiken).


Tsja.

 

Comments

Popular Posts