meziekboksem


Het was er opeens. Het is koud en loop met handen in mijn zakken tegen de wind in. Kijk onder mijn wenkbrauwen door met tranen in mijn ogen. Regenkou.

De man die met tegemoet komt zie ik daardoor pas op het laatste moment. Verweerde kop, een versleten jas met stuutsiekoorn broek eronder.

Een werkman. Zoals vroeger bij de gemeentewerken een donker jasje aanhadden en een manchester broek er onder.

Maar wij zeiden stuutsiekoorn. Ook wel meziekboksem. Want als je met je benen langs elkaar schuurde kwam er geluid uit. Met een beetje fantasie muziek.

De weefstof manchester, gekenmerkt door zachte ribbels in de lengterichting met een vleug, komt uit de gelijknamige Engelse stad. Hier werd de stof vroeger veelvuldig gefabriceerd. In het Gronings heet de stof ook wel ommejas. Deze naam verwijst naar een andere stad: de Noord-Franse stad Amiens. Manchester heet in het Gronings mesester en een andere naam voor manchester is corduroy. En om het nog iets ingewikkelder te maken: Corduroy staat in het Gronings bekend als:stuutsiekoor(n), konnerstuutsiekoor(n) of striepsiekoorn. www.deverhalenvangroningen.nl/alle-verhalen/van-manchester-naar-stuutsiekoorn.

In de jaren 70 werd ribfluweel verkocht onder de naam corduroy. Zo werd de stof toegepast in trendy broeken en jassen en werd het met name in de alternatieve scene gedragen. Zelf had ik een donker bruin jasje en een mosterdgele broek.

Nu dus gewoon op straat in Plovdiv.


Comments

Popular Posts