schoon vleesch

schoon vlees contador lees ik net.
moest gelijk denken aan bakker de Boer.
Bakker te Slochteren waar ik een tijd zaterdaghulp ben geweest.
Zo tussen mijn vijftiende en achttiende schat ik.
Eerst een rondje op de bakfiets in het westeinde van het dorp in de vroege ochtend en daarna in de auto naar het westeinde en daarna naar de verder achteraf gelegen delen. Als we bij mijn tante kwamen, zo rond het middaguur, dan moest de bakker altijd even plassen. Wel je handen wassen hoor was dan steevast het woord van mijn tante. Dan keek hij lachend naar zijn handen, wreef even met zijn rechterhand, waar de wijsvinger tot een kootje was gereduceerd na een foute handeling met de snijmachine, over z'n kin en zei negen van de tien keer: " het is een stukje schoon vlees er heeft nog niemand met zijn handen aangezeten". de tiende keer was het iets in de trant van "mijn zwager is eenkennig" ofzo. Snel pakte hij de mand weer op en liep dan met de broodmand op de heup weer weg.

Comments

Popular Posts