Megaceryle torquata


(c)GL2011 gerard lenting: Também são conhecidas pelos nomes de ariramba-grande, caracaxá, cracaxá, martim-cachá, martim-cachaça, martim-grande e matraca.

Deze luidruchtige ijsvogel schijnt in heel Zuid Amerika voor te komen. Maar ik zag hem deze week voor het eerst. Tenminste ik denk dat het een andere soort is dan degene die ik in Uberlandia een paar keer gespot heb bij een vijvertje. Deze heeft een plekje naast de atletiekbaan niet zo maar gekozen. Er is namelijk een visvijver. En dus zit hij er ook. Meestal op een lantaarnpaal. Vanochtend ook weer. Dus deze keer wilde ik hem op de foto. Toen ik de tijd van een loopje opnam zat hij dichtbij. Toen ik echter met mijn cameraatje klaar stond was de vogel gevlogen. Maakte een rondje en streek neer op de paal het verst van mij verwijdert. Na enig wachten en twee loopjes van de atlete in kwestie later kon ik hem toch nog 'platen'. Op de hotelkamer nog maar eens gezocht en ik denk dus dat het de ringed kingfisher is. Mooie brede witte kraag en stippen op de staart. Helaas kreeg ik de roestbruine buik er niet op. In het braziliaans heet hij officeel: martim pescador grande, maar ook: ariramba-grande, caracaxá, cracaxá, martim-cachá, martim-cachaça, martim-grande e matraca.
Waarvan akte.

Comments

Popular Posts