metro aan het lijntje gehouden
Na manhã deste sábado, Paes disse que a cidade precisa ter uma alternativa caso as obras do metrô não fiquem prontas. Pela alternativa proposta pela prefeitura, o ponto final do BRT provisório seria implantado na Praça Nossa Senhora da Paz, em frente a futura estação do metrô em Ipanema.
— Para tudo a gente tem que ter um plano de contingência, tem que ter um plano alternativo. A gente tem muita confiança que o metrô vai ficar pronto. Agora todo mundo sabe que é um desafio. A gente tem um plano de contingência preparado há algum tempo e temos que conversar com o COI — disse Eduardo Paes.
In een vetrouwelijke email, vraagt burgemeester van Rio de Janeiro Paes aan het IOC of er nagedacht kan worden over een snelle busbaan, als vervanger cq achtervang voor de metro. "Ik ben al weken aan het puzzelen wat de oorzaak is van de vertraging. De deadlines en planning kunnen niet worden nagekomen….", staat in de email te lezen, die de Braziliaanse krant O Globo onder ogen heeft gekregen.
Het IOC en de Braziliaanse regering zijn al om hulp gevraagd door Paes. De Braziliaanse Minister van Transport, Rafael Picciani, is al druk bezig met het ontwikkelen van alternatieven. Phillip Bovy, vanuit het IOC belast met de portefeuille Transport, reist dinsdag naar Brazilië om de situatie met eigen ogen te aanschouwen en om alvast spijkers met koppen te slaan. "We moeten dit nu wel doen, om straks niet voor nog meer verrassingen te komen staan”, aldus Paes.
Metrolijn 4 is één van de grootste en ook politiek belangrijkste projecten rond de Olympische Spelen. Er moeten dagelijks 300.000 mensen met de lijn worden vervoerd zo was het plan. Want duurt de rit zo'n 2 uur in de auto, met de metrolijn zou de afstand in 30 minuten te overbruggen zijn.
Er wordt in Rio komende zomer al met een Olympic lane gewerkt dwz een aparte rijstrook gereserveerd waar alleen mensen met een olympische accreditatie op mogen rijden. Maar, daar hebben de duizenden toeschouwers niets aan, zij moeten noodgedwongen voor eigen vervoer zorgen. Voor de vele sportfans uit met name Uruguay en Argentinië die met eigen auto komen dreigt het vervoer vooral file rijden te worden.
Voor de buitenlandse gasten, die met het openbaar vervoer of taxi moeten pendelen tussen de accommodatie en wedstrijd locaties tijdens de Spelen, lijkt het uit te draaien op typische Zuid-Amerikaanse verkeerschaos.
Comments