geboortedag

Soms word je geraakt door een bijzondere gebeurtenis.
Jan Diroë (20-03-1956 – 30-03-2020)
Op het CIOS was de laatste lichting mannen die de studie in 2,5 jaar deden. Twee jaar studie plus een half jaar stage. Het was ook de groep met alleen maar mannen. Toen ik de test deed stonden ze langs de kant. Ik kende ze niet. Ze volgden alles. Niet alleen om naar de meiden te kijken die getest werden maar ook om 'aan te moedigen'.  Dat kon vriendelijk, grappig of enthousiast zijn. Een groepje, wat naar later bleek vooral kracht em vechtsporters bleek te zijn liet zich niet onbetuigd. Ik hoorde dat omdat er twee jongens uit het Noorden ook in de lichting zaten waar ik via via contact mee had: Jan, die op de Ramplaan een kamer had, uit Drenthe  en Leo, de trampoline kampioen uit Groningen.
Bart de Bruin, Hans Kroon, Bram Vrolijk, Koen Scharrenberg, Gert Jan (de Neus) waar de achternaam me ontschoten is (iets van Nieuwehuis ofzo dacht ik eerst maar later vernam ik dat het de Kort is. Hij was geruime tijd directeur Omniworld.) , Peter Koopman en Jan Diroë  stonden ook bij de afsluitende 3 kilometer over het CIOS terrein bij de oranjerie te schreeuwen. Toen het eerste jaar begon hadden zij als opdracht van Bert Groeneweg de recreatiesport docent om het introductiekamp te organiseren.
Veel van deze mannen zaten ook in de eerste fitness golf: kleine schooltjes met oud ijzer en grote gespierde torsos. Later kwam ik nog wel eens iemand tegen als ze 'aan de deur' stonden, als uitsmijter.

Via Bram Vrolijk krijg ik het nieuws dat Jan Diroe op de geboortedag van mijn vader (30/3) is overleden en morgen op mijn verjaardag (4/4) zal worden begraven in IJmuiden. Bijzonder.

Comments

Popular Posts