te

weer een stempel erbij op diploma ALO
weer een PCR test
weer een plakplaatje in paspoort
Weer een disclaimer
weer in het vliegtuig

Het alom bekende gezegde: alles waar te voor staat is niet goed behalve te-vreden, ging gisteren een paar keer door mijn hoofd. Niet met een van de vaak genoemde alternatieven trouwens. Als je het rustig zegt, en even een adempauze inlast, komt ook steevast een positieve opsomming...Te-quila is er een van. Maar ik had voor al te vroeg

Gisteren was typisch een dag van te vroeg.

Nog nooit eerder was ik zo vroeg klaar met het inpakken van mijn spullen. Niet dat er geen twijfels waren over wat ik in moest pakken, maar toch. Op vrijdag had ik alles al in twee koffers gedaan en ze met mijn laarzen aan overgedragen naar de auto van Lien. Hoefde ik dat niet met mijn nette kloffie aan te doen op zondagochtend.

Ik was ook al snel begonnen met opruimen toen ik op woensdag hoorde dat mijn ticket geboekt was voor de laatste zondag van Januari: 31-01-2021. Dus was het op zaterdag rustig om nog wat bezoekjes afteleggen: De PCR test zaterdagochtend om acht uur. Ik was te vroeg en alles was nog dicht. Bij mijn tante langs, even naar het kerkhof en langs Lien om de auto terug te brengen. Eigenlijk te vroeg want ik had ook nog wel langs mijn zus gekund/gewild.

's Avonds kreeg ik de uitslag van de PCR test in de mail, dus kon ik bij Herman en Ineke nog een uitdraai halen. Op de bank daarna nog wat sport kijken met een AH Weizen. Jammer genoeg had ik de koelkast al uitgezet en was het biertje ook te vroeg buiten gezet. 

Op zondagmorgen was ik te vroeg wakker. Snel douchen. Het was nog donker en ik hoefde nog maar wat kleine dingen te doen. De tv naar boven, de stekkers uit de stopcontacten en tijd om te ontbijten. Nog een kopje koffie en het was licht. Tijd om de vuilnis weg te brengen. De sloten van de containers alle drie bevroren. Dan maar het  water afsluiten. Met geen mogelijkheid de afsluitdop in beweging te krijgen. Ook bevroren. Maar een stukje wandelen want nog drie kwartier ruim te overbruggen. Nog wat laatste aangebroken spullen en wat overig eten/drinken bij Hans en Annemarie gebracht. Ze slapen nog. Ik ben omgekleed en dan is ook Roel er al. Te vroeg. Het is pas negen uur.

We rijden heel rustig naar de Stad en zijn ruim van te voren bij het hoofdstation. Kletsen nog wat en dan met koffers naar de trein. Tot mijn verrassing is Jochem er om me uit te zwaaien. Brok in mijn keel. Volgt er een omroep bericht dat er een storing is bij Zwolle. Vanochtend nog gekeken maar toen stond er niks voor mijn traject. Vertrek zoals gepland 09.48uur.

Als ik zit komt de conducteur met de mededeling dat we het geplande eindstation Den Haag niet gaan halen. Misschien Hoogeveen, misschien Meppel. Het wordt uiteindelijk Meppel. Vervangend vervoer is er niet wel gaat de trein waar ik mee ben gekomen terug naar Groningen en komt er later een sprinter, (45 minuten wachten) naar Meppel. Daar staan dan wel bussen naar Zwolle. Ik ga bellen naar taxibedrijven om van Hoogeveen naar Zwolle te komen. Vijf verschillende gebeld maar geen succes. Snel even praten met Diana.

Ik besluit om Roel te bellen. Hij komt 'in sneltrein vaart'  om me naar Schiphol te brengen. Het wachten duurt lang, een koffie met koek is zo op, maar om 11.25 is 'ie d'r. We praten wat af om de tijd en de afstand naar Schiphol te overbruggen. 13.05 zijn we op Amsterdam Airport bij de vertrekhal met Saudia.

Tsja. Toch andere vertrekhal want KLM balie. Als ik in de rij moet kiezen ga ik links. Te vroeg blijkt want rechts is eerder aan de beurt. Koffer op de band, vragen beantwoorden, PCR laten zien en dan vraagt ze: Heeft een formulier ingevuld? Eh, nee dat is toch in het vliegtuig. Ze draait haar scherm en laat me zien dat ik een gezondheid declaratie formulier moet laten zien. Dat moet ik uitprinten bij een winkel tegenover de Hema bij de aankomsthal beneden. Ik 'sprint' met kar en mijn twee koffers weer naar de hal waar ik een dik halfuur geleden ook al was. Printen na wat vijven en zessen gelukt. Kosten: vier euro vijftig!! voor het uitprinten van een formulier en ook nog slechte kwaliteit papier en print ook. Geen tijd om te zeuren, snel terug naar de KLM balie. Inmiddels de helft van de balies dicht dus geen keuze stress want 1 balie vrij. Weer het hele riedeltje met vragen: Hadj ganger nee, te vroeg voor de ramadan. Ik zeg kan ik nog wel mee? Ja hoor maar 15 van de 250 plaatsen bezet zegt de dame in het blauw. In de gauwigheid vergeet ze mijn paspoort terug te geven, gelukkig kom ik daar na 20 meter achter. 

Door de poortjes, door de douane en doorstappen naar F03. Snel een koffie scoren, nog even plassen en doorrrrr. Om 14.20 zit ik bij het inchecken.

De volgende keer doe ik alles wel op 'mijn' manier. Op het nippertje en niet veel te vroeg. Dat hou ik dan wel te-goed.


  


Comments

Popular Posts