O.L.A.T.

Beele(n).
Ik zet, net terug in het hotel –in Bangkok- van een schoolatletiekontmoeting, de tv aan en zie Giel Beelen. (Of is het nou Bele, Giel en Beelen, Mark?) Op zich is dat al vremd want die is meestal alleen op de radio te horen en niet op de televisie te zin. Giel Beelen loopt nichterig over het water. Nee, ik bedoel als een mannequin die op het eind van de catwalk naar de wc moet, maar die niet mag gaan rennen want dan struikelt ze want ze zet de voeten in lijn dus swingen de heupen. Zei ik over het water? Giel Beelen loopt over water? ‘k Zie bubbels om hem heen omspatten maar daar komt iemand op schaatsen voorbij. Zou het bevroren water zijn? Nee, het zijn rolschaatsen en nu ik goed kijk zijn het grote plassen waar een Franse snelwandelaar doorheen banjert. Net als vorig jaar in Helsinki is het nu ook weer prutweer en tijdens het EK in Munchen was het al niet veel beter. Toen stond het water in mijn schoenen bij het kogelstoten mannen en duurde het zeker een kwartier onder de warme douche voor mijn blauw verkleumde handen weer een beetje rozig werden. Om een herhaling te voorkomen kocht ik vorig jaar in Helsinki bij het WK dus gewoon handschoentjes. Snelwandelen met een Fransman aan de leiding en in de achtervolging Jogi Bear in Goteborg. Een harige aap die meer haar op zijn schouders heeft dan op zijn hoofd. Het is Nymark de Noor die ik getipt heb voor de overwinning....... Tsja, voor wat het waard is want normaal gesproken scoor ik altijd slecht in deze voorspellingswedstrijden en nu helemaal nu ik eigenlijk geen enkele europese wedstrijd heb gezien, want in Doha geen tv en toen ik in Nederland was geen tijd. Gisteren heb ik dus ook het spannende springen gemist. Balen! Hoogspringen, ik neem de deelname van Pennings even op de koop toe, was nog nooit zo spannend als ik Wilmar K. mag geloven. Ook het hinkstap vrouwen wordt in de laatste ronde beslist. Gelukkig door Lebedeva, net op tijd weer een beetje terug na alle blessures, die de Griekse, met haar uitstekende eerste sprong, weet te achterhalen.
Snelwandelen dat is voor mij: meerkamp wedstrijden op het Iberisch schierleiland met als bijnummer: snelwandelen. Het hele godganse weekend. Of de eerste fotofinish op een snelwandel nummer die ik live mee mocht maken: EJK in Cottbus. Of Frank van Ravensberg – die later de zaaltrainingen bij AV Haarlem bij me volgde en dan altijd onwaarschijnlijk hard liep te beesten- die op het NK in Sittard gigantisch over zijn nek gaat: live bij de NOS. Snelwandelen is net zo iets als een wedstrijd wie het hardst kan fluisteren. Het kan niet en daarom blijft het toch fascineren. Weer een Gomez of da Silva op je lijste zetten bij de WK of OS toto. Slim zonder initialen zodat je extra tijd krijgt het uit te zoeken als ze bellen: Welke bedoel je? Nu dus Giel Beelen. Ja in de strijd om de erfenis van Robert Korzinowski kan het raar gaan. Zo deed jarenlang bij het NK een man mee van Unitas. Lange haren en een baard in het oranje van de AV uit Sittard/Geleen. Eerst dacht iedereen dat het om de broer van Ed Siemersma ging, later grapte iedereen dat het Jezus was. Nu stampt Nizik door de plassen met half lang haar en een sikje. Hij struikelt het stadion binnen bij de marathon poort maar wint goud.
Onze Lange Afstand Tippelaars, het zijn rare kostgangers.
Korzinowski:
OS’n: 2000: 20W Gold!, 2000: 30W Gold!, 2004: 50W Gold!, 2000: 50W Gold! 1996: 50W Gold!
WK’s: 1999: 35W Silver , 1997: 35W Gold! , 2003: 50W Gold!, 2001: 50W Gold!, 1997: 50W Gold!, 1995: 50W Bronze.
EK’s: 2002: 50W Gold!, 1998: 50W Gold!

Comments

Popular Posts