bakkie



cups&mugs Starbucks Hyat Plaza Doha(c) GL 2007

“Op het moment dat de koffie op tafel komt wordt met een geijkte thermometer de temperatuur gemeten. De beste temperatuur op het moment van serveren bedraagt 65graden Celsius” .

GL: Zo begon de AD koffie test. Nu heb ik niet zo’n thermometertje bij de hand maar ik kan u garanderen dat, als dat wel zo was, dan al een groot deel van de koffie door de gootsteen kan.
Sinds enige jaren probeer ik tijdens reizen en of vacanties overal de cappuccino (dubbel p en dubbel c maar zo staat het niet overal op de kaart natuurlijk want veel horecapersoneel is student of heeft nog nooit gestudeerd dus staat op de borden vaak een soort van sms taal : kappeschino ).
Met het proeven van appeltaart ben ik noodgedwongen gestopt. Het was te smerig voor woorden wat je wordt voorgeschoteld. Echt waar, met taart had het niks te maken en met appel-taart al helemaal niets.
Dus blijft over cappuccino. De suikerpot blijft gesloten (hoewel een testje zou zijn hoe lang doet de suiker er over om door de schuimlaag te zakken. Nu leg ik af en toe een lepeltje balancerend op de rand en rustend op het schuim) Ik kijk dan naar:
De geur, smaakt de koffie lekker sterk, hoe is de versheid van de branding, crema, smaakbalans, nasmaak en het natuurlijk: serviesgoed. Dat is dus eigenlijk net zoals je ook espresso bekijkt maar bij de cappuccino telt bij het eindoordeel de kwaliteit van het melkschuim en de melksmaak ook mee. Afgelopen vacantie dronken we de cappuccino in Coffee Day in Goa.
Geur = zwak
Sterkte = slap
Branding = tsja
Crema = niet, doorloop niet goed
Smaakbalans = door branding en sterkte erg troebel
Nasmaak = geen: waarschijnlijk is het opschenken niet goed en de koffie een mix.
Serviesgoed= lijkt smoezelig maar is schoon, kopje niet warm.
Rest = geen koekje of chocolaatje. Lepeltje ontbreekt. Niet goed uitgeserveerd.
Cijfer 2.

Even weer de AD test erbij gepakt: Knip …”Cappuccino is de naam voor een oorspronkelijk uit Wenen afkomstige Italiaanse koffiesoort. Een cappuccino bestaat uit een deel espresso en vijf gelijke delen warme melk en melkschuim. De naam cappuccino verwijst naar het habijt van de kapucijnermonniken. Op de juiste sterkte heeft de cappuccino de kleur van dit kledingstuk. Een goede cappuccino heeft een bruine ring van koffie. Latte art is de kunst van het gieten van figuren in het melkschuim. Goed cappuccinoschuim is opgebouwd uit heel kleine belletjes en mooi vloeibaar van structuur. Voor het maken van mooi melkschuim is (koude) dagverse volle melk het beste. Veel bedrijven maken gebruik van lang houdbare melk die in een schuimtoren wordt opgeklopt. Dit geeft meestal een grove structuur met grote bellen, die snel afkoelt en gemakkelijk in elkaar klapt. ‘Kraterlandschappen’ zijn het gevolg. Om de smaak van een cappuccino optimaal tot zijn recht te laten komen is het advies geen cacao of kaneel over het schuim te strooien. Een espresso behoort een aromatische zwarte koffie te zijn met een pittige, volle smaak. Voor een espresso worden bonen gebruikt die iets donkerder zijn gebrand. De maling is extra fijn. In het espresso-apparaat wordt heet water onder hoge druk door de koffie geperst. Een goed gezette espresso heeft een ‘doorlooptijd’ tussen de 20 en 30 seconden. Is de extractietijd korter dan krijgt de koffie geen kans om alle smaakstoffen af te geven. Hetzelfde gebeurt bij een te fijne maling” .knip
GL:
Nou ja zeg dat heb ik allemaal echt niet gehad hoor. Maar, ook niet vorig jaar in Zuid Afrika (8 keer besteld slechts 1x goed Illy in internet cafe Java!) niet in Duitsland (keer of 10 besteld geen 1x goed) Tsjechie (nul uit vier) Nederland (nul uit twee). En als je dan kijkt wat een kop koffie kost! Dan schrik je toch, zeg maar 2.25 of meer tot wel 3 Euro. Da’s toch ruim zes oude nederlandse guldens op wat ‘kaal’ nog geen vijftig oude centen kost.

Het AD hier over: Knip… Daarmee is koffie voor de horeca een belangrijke winstmaker. Koffie is voor de horeca-ondernemer te koop in allerlei soorten en prijzen, pakweg van €6 tot €26 per kilo. Gemiddeld worden uit één kilo 120 koppen koffie gezet, hetgeen neerkomt op 5 tot 21 cent per kopje. Samen met tal van andere kosten komt een kop koffie de ondernemer op ongeveer 60 tot 80 cent… knip.
Conclusie AD: knip….
De koffie in de horeca blijft slecht. Slechts één op de zes horeca-ondernemers slaagt er in zijn gasten een fatsoenlijke kop koffie, cappuccino en espresso voor te zetten. Dat blijkt uit de zesde Nationale Koffietest van het AD. Slechts bij 10 van de 57 bezochte zaken oordeelde keurmeester Barend Boot dat de drie koffievarianten alle de toets der kritiek konden doorstaan. Boot: ,,Kwaliteit is in de horeca geen issue. En het trieste is dat de meeste zaken er nog mee weg komen ook. Consumenten zouden veel vaker en duidelijker hun mening kenbaar moeten maken als zij slechte waar geleverd krijgen.’’ Knip….

Conclusie GL:
Het AD test team ondersteunt mijn ervaring. Ik heb dan ook voorgenomen om slechte koffie of cappuccino gewoon terug te sturen of om een nieuw bakkie pleur te vragen.
Tot die tijd geniet ik van een triple shot cappuccino bij de Starbucks zo door de weeks of als ik echt een koffie wil een ristretto, of een espresso.

http://www.wikihow.com/Make-a-Ristretto-%28Espresso-Coffee%29

Comments

Popular Posts