wolkers' dood



beeld van Wolkers in Groningen.
http://www.kunstopstraat.nl/weergave.php?t=artefact&id=346&route_add=

Natuurlijk MOEST je Wolkers lezen. Maar ik was meer van Kort Amerikaans en Turks Fruit daar werd ik heel verdrietig (en veel minder opgewonden) van.
Wolkers was vooral in onze streek een figuur die in de ban hoorde. Hij die altijd spottend over God sprak en zich sterk afzette tegen zijn Gereformeerde jeugd.
Zijn boeken moest je dus in de openbare bieb dan ook opvragen!
Voor een werkstukje op de middelbare school verdiepte ik me iets meer in hem en raakte onder de indruk van zijn realistisch werk als tekenaar en beeldhouwer.
Omdat ik zelf tekenen ook er leuk vond dacht ik dat ik misschien ook wel die richting op kon en na de Havo gaf ik me dus ook op voor teken/kunstgeschiedenis aan het Ubbo Emmius, een lerarenopleiding. Mijn werk was te karig en ik kwam op de wachtlijst voor Geschiedenis maar koos voor het CIOS toen ik daar werd toegelaten.
Interviews met Wolkers vond ik altijd geweldig om naar te luisteren. Die hese stem, het zuigende en sarcastische maar vooral zijn onomwonden stelling names.
Dat hij al zijn toegekende literatuurprijzen weigerde versterkte dit alleen maar.
Van zijn werk na zeg maar 1980 heb ik niks meer meegekregen of gelezen.
Ook zijn tv optreden met zijn zoons heb ik gemist.
Wolkers een geweldig Nederlandse kunstenaar, en een beetje schrijver maar, is voor mij een tijdloos monument.

Comments

Popular Posts