lege vakjes


ik lees op bieslog:

.........knip

Viezig woord
Elke keer als meneer Foppe een aanvraagformulier moet invullen met persoonsgegevens -voor een identiteitsbewijs, een dalurenkaart, of een verzekeringspolis - heeft hij moeite met twee vakjes. Nationaliteit:

Wat moet je daar invullen?
Nederland? Of Nederlandse?
Of keurig voluit: ik bezit de Nederlandse nationaliteit.
Of: de aanvrager is van Nederlandse origine.

Je bespaart de ambtenaar die het stuk onder ogen krijgt waarschijnlijk kostbare tijd als je het snelle NED gebruikt. Meneer Foppe kiest voor NED. maar prettig voelt hij zich er niet bij. Maar dan volgt het ongemakkelijkste vakje.

Geslacht:

Meneer Foppe vindt het zelfs al niet plezierig met zijn pen dicht in de buurt van dat viezige woord te geraken.
Wat vul je in?
Man. Mannelijk.
Van het mannelijke?

Het liefst zou meneer Foppe het vakje zo willen invullen: Geslacht: meneer

..........knip.

GL>
Heel vermakelijk.
Zelf heb ik dit dilemma ook.
En niet zo maar maar iedere keer!
bij het eerste lege vakje:
NED zoals in de atletiek of
NLG zoals in het paspoort of
Dutch zodat 90% in het buitenland het ook begrijpt.

en bij het tweede vakje; GESLACHT.
Daar wijfelt mijn pen altijd en soms staat er al NEE voor ik het weet (ik denk dan 'ongeslacht'). Soms staat er al JA voor ik de impuls kan onderdrukken (zeker niet na een prettige ODOL).
Meestal volsta ik met een stoere hoofdletter M.
Als afkorting van meneer, zoals Wim de Bie al schreef.

Comments

Popular Posts