zichtbare tegenstrijdigheid

DVHN, knip.......Een stoomcursus Gronings voor al die mensen die mee willen doen aan de Oldambtster Grunneger Schriefwedstried en die het Gronings als schrijftaal niet goed beheersen.

De cursus is georganiseerd door de openbare bibliotheken. De deelnemende gemeenten zijn Scheemda, Reiderland en Bellingwedde. Sina Diertens, docente Gronings, behandelt de grammatica. Gré van der Veen, schrijfster van Groningstalige boeken, geeft creatieve tips........knip

Kiek da's nog es wat aans den stok op tiepmesjien anmekoar braien. Op zug wel tieplwaarkje aal zeg ik t zulf.
maar most wel stovvel weezn as tegenswoordig nog aan t schrieven benst. Bie leek het altied op maggeln moar door gaot eem nait om

Goed laat ik het maar in gewoon hedendaags nederlands doen want mijn schoonschrijven in het gronings zal de toets van K ter Laan ook wel niet doorstaan.
Maar goed, ik kwam dit stukje tegen in de krant en dacht:
a. wie gaan er nog naar een bibliotheek (biebeltaik)?
b. wie schrijven er nog
c. en wie spreken er nog dialect
d. en, wie oh wie kan dit dialect schrijven

Nijmoods gedou, zet moar op spaigelploatje en ik zugt wel.
De Grunneger sproak leeft in elk geval nog.

Comments

Popular Posts