voetballesje

Nederlands voetbal blijft een 'Hollandse' traditie. De voetbalschool uit Holland moet weer terug in het lokaal. Vakantie of geen vakantie, er is werk aan de winkel.

" Slechts veertig procent van alle Nederlanders komt uit Noord- of Zuid-Holland of uit de stad Utrecht, maar die drie regio's leverden in 1974 tien van de elf basisspelers, in 1988 zeven, en dit jaar negen. Er is een opvallend parallel met de 'Nederlandse' schilders uit de Gouden Eeuw, die ook bijna allemaal uit Holland kwamen, de meest verstedelijkte en vernieuwende regio. Weliswaar komt het genie Arjen Robben zogenaamd uit het Gronings dorpje Bedum, maar de waarheid is dat hij van Mars is". (citaat simon kuper in vi)

BEDUM ligt dus op Mars. Als er ijs is op mars is er leven is er voetbal. Geloof mij. En dan is is er ook wel plek voor een cafe! ik lees in DVHN: " Het blijft gewoon grand café Koning heten, maar Gerrit Koning (50) houdt er mee op. Dat wil zeggen met het eigenaarschap van zijn café en disco aan het Boterdiep Zuidzijde in Bedum. Koning verkoopt het pand aan Rein Reisiger, die enige tijd geleden ook al horecagelegenheid Moeke Vaatstra in Zuidwolde overnam. Aan het café, dat nu is omgedoopt tot Robben-café, verandert volgens Koning weinig. "Het personeel blijft, de naam blijft, het beleid blijft hetzelfde en ik loop er zelf ook nog rond. Ik word een soort manager."

Sinds gisteravond weet ik weer dat Nederland geen voetbal van een andere planeet speelt. "Feit is dat het in de geschiedenis van het Koninkrijk der Nederlanden niet eerder is voorgekomen dat zoveel ingezetenen zich op hetzelfde moment op een plek in het buitenland bevonden" schreef P.O. in zijn langs de lijn column. Langs de lijn miste ik gisteravond. Ik keek naar de ZDF en die waren niet met een oranje bril uitgedost. Mijn inschatting dat Hiddink zijn mannen goed zou instrueren bleek bewaarheid. Na twintig minuten ging ik met een gerust hart naar bed. Nederland zou zwaar klop krijgen. Mathijsen/Ooijer oogde wankel en Engelhaar zat zo onder het plak dat hij geen skippybal raakte tot overmaat van ramp was Boularouhz bedolven onder steunbetuigingen dat geen bal goed van zijn voet kwam.

Toen ik vanmorgen las dat het een verlenging was geworden bleek me weer eens dat ik van voetbal echt geen verstand heb. De Russen wonnen, maar de Nederlanders verloren vooral van zichzelf.Of als ik Raymond Verheyen mag geloven omdat ze fysiek niet goed waren. Rest nog de vraag: wat deed hans jorritsma naast san marco op de bank?
Gelukkig bleef JC op de tribune (en zong hij met Danny uit volle borst het Wilhelmus mee). Schoolvakantie voor de voetballers tijd voor een bijspijker cursus: les 1 de EK wedstrijd NED-RUS, noteer het aantal open driehoeken en zoek de vrije man. Inleveren bij Foppe. Goede antwoorden leveren een stageplaats op in Beijing.

Comments

Popular Posts