42 en een beetje


l

(c)2011GL gerard lenting: na de zondag duurloop op 10 april op de foto gezet door mevrouw Lenting

In de maand april gaat het steevast over voorjaar. Voorjaars marathons, voorjaar klassiekers, maar ook voorjaarstrainingstages. Dus trainingen in het voorjaaar maar op een een andere plek: voor variatie, voorbereiding op seizoen en dus vooral ook lekker weer. Met veel plezier volg ik dus de verrichtingen van de meerkampers in Sevilla.
Voorjaarsklassiekers zijn ver weg als je niet gewoon kan kijken. Wel via twitter te volgen maar dat is het toch net niet.
Ik denk dan ook terug aan de marathons in het voorjaar. Veel herinneringen komen bovendrijven. Het geren van de ene post naar de andere. De vermoeide gezichten tijdens de race. De blije gezichten na de finish. Vandaag Rotterdam. Ik kan de sfeer proeven. Voel de wind op de brug, de spanning bij het halve marathon punt, de opgewonden wachtenden bij de finish.
Vanochtend het ik zelf gelopen. Dik drie kwarier. Iets meer dan 42 en een beetje.... minuten dan, want de 42 kilometer heb ik uit mijn hoofd gezet. Wel heb ik afgelopen week besloten om te stoppen met het drinken van alcohol. Op mijn 51e verjaardag. Waarom vragen sommigen. Als tegenvraag kun je dan zeggen waarom niet? maar dat is makkelijk. Nee, het is eenvoudig. Om het aftakelingsproces te vertragen moet je wel sporten. Nou is dat sporten lastig als je dikker bent en gaat het herstel langzamer als je ouder wordt. Dus dacht ik: geen alcohol zorgt er voor dat er minder suikers worden opgeslagen in de vorm van vet en het herstel gaat sneller. Dat werkt volgens mij. Dus ga ik voor me zelf de proef op de som nemen.
Zo meteen luisteren naar langs de lijn en kijken hoe de echte sporters het er af hebben gebracht. 42 en beetje meters kasseien, asfalt, punten wat dan ook. Mijn drie kwartier zitten er op.

Comments

Popular Posts