slaapkamers

Ten er thuis een verbouwing plaats vond moest ik opeens op de voorzolder slapen. Ik kon de slaap moeilijk vatten door het kraken van de spanten. Dit was mijn eerste ervaring van slapen op een andere plek dan mijn eigen slaapkamer hoewel in ons eigen huis. Later bij mijn oom en tante thuis sliep ik ook op een open zolder en dus werd ik wakker van de trap als anderen later naar bed gingen of eerder opstonden. De slaapkamer in Aduard was rustig, je hoorde soms de Frieschestraatweg maar pas als de verwarming uit ging begon het gepiep en gekraak van de verwarmingsbuizen. Later als de nachtstroom er op ging ook de harde terugslag van de waterleiding door de vaatwasser. Mijn eerste studentkamer was in een rijtjes huis in Haarlem noord. Dus buren voor, achter en aan de zijkanten. Toch hoorde ik niet veel. Ook niet toen er een keer een insluiper was. Later op de Elswoutlaan waren het de muizen die continu knaagden en op de Leidsevaart was het niet zo zeer geluid maar vooral geur. Gekookte koolvis en aangebrande melk. De Brouwersstraat was vooral de trein een bron van geluid. De hele nacht, nachttrein, internationale trein, posttrein, noem maar op de hele nacht door treingeluid te horen versterkt door de overgang op de Westergracht. In Doha was er de vroege oproep tot gebed vanaf de moskeeen in de nabije omgeving. Een jaar in Portobello leverde vooral gerinkel van de ramen op door de boomcars en afentoe een vallende kraan bij de buren. (ineen kamer waar we zelf ook hadden gezeten en waarbij ook bij ons de douchekraan al los zat).

Nu dus in het nieuwe huis.Er loopt een afvoer. Ergens. Heel langzaam stroomt er continu water ergens naar toe. Luid en duidelijk. Maar waar?
Ook blaffen er continu honden, soms huilend soms keffend maar naar mijn gevoel de hele nacht door. Plus, in de vroege ochtend het getwitter van mussen onder het afdakje van de wasplek.
Het is kortom nog wennen in de nieuwe slaapkamer.

Comments

Popular Posts