CC

 

1968 TT Assen Theo Louwes-Giacomo Agostini 500cc *

Het is weer TT tijd.

In mijn vroege jeugd waren motoren in ons gezin afwezig. Een klein motortje in de wasmachine. Dat was het. Later had mijn vader een Solex.

Ik was totaal niet geïnteresseerd in techniek. Ook niet gemotoriseerde zaken: tractoren, combines, auto's, brommers of motoren. Wist ook niet waar de getallen voor stonden als het ging om Theo Louwes. Hij reed in de 350 klasse en later in de 500. CC begreep ik later stond voor de cilinderinhoud. Toen in het laatste jaar van de MAVO Robbie Dijkstra op een grote groene Honda 1000 kwam aanrijden vond ik dat eerder interssant dan imposant. 

Eigenlijk geeft de cilinderinhoud niet de inhoud van de cilinders weer maar alleen het volume van het deel dat door de zuigers verplaatst wordt. Boven de hoogste stand van de cilinder blijft nog een klein volume van de verbrandingskamer over, dat niet meegerekend wordt. Onder de onderste stand van de zuiger blijft nog een deel van de cilinder over dat dient ter geleiding van de zuiger. Ook dit wordt niet meegerekend.

De cilinderinhoud wordt meestal aangegeven in milliliters (symbool cc van cubieke centimeter) voor  motoren <wikipedia>


Ik ging me pas in de CC verdiepen toen er een pop groep op kwam met de naam 10CC (met hits als Donna en the Wallstreet shuffle in de beginjaren zeventig) . Het verhaal ging dat de naam kwam van de hoeveelheid sperma die bij een zaadlozing vrij komt. Dat bleek niet te kloppen want dat is ongeveer 3 cc. 

 In werkelijkheid echter werd de naam gegeven door producer Jonathan King, die een droom had over een wereldbekende band met die naam....<wiki>


Dat ik met totaal niet met de TT bezig hield betekende dat ik en aantal keren voor een dichte deur stond in die tijd omdat kapper Pot, lid van de fanclub van Theo Louwes, naar de TT ging voor zowel de trainingen als de wedstrijden. Dat Louwes een aantal keren de beste Nederlanders was op de belangrijkste motorsport wedstrijd van Nederland: The Dutch Tourist Trophy, ging dan ook totaal aan mij voorbij. Toen Louwes een zaak opende naast Lukas van der Molen in Schildwolde zag ik de glimmende motoren wel in de etalage staan als ik naar en van de MAVO kwam. Maar TT en CC nee, geen idee.

* https://knmvwegraces.wordpress.com.


 

Comments

Popular Posts