protocol


 Ik kreeg een staartje mee van het drama. Een whats-app berichtje: ik heb tranen in de ogen, was voor mij op dat moment gekoppeld aan iets anders namelijk de stand van onze voorspellingen-poule. Het ging zag ik toen om Eriksen. 

Maar eigenlijk ook niet. Het ging al snel niet meer over de speler die in doodstrijd op het voetbalveld lag. De team genoten er in een kring om heen als een natuurlijke afscherming. 

De volgende ochtend las ik tot mijn verbijstering dat een arts Dr. Sanjay Sharma of St. George’s University of London, dat hij zes jaar lang nooit iets afwijkende had gevonden in de testen die hij als cardiologist had uitgevoerd.
Denmark’s team doctor Morten Boesen has confirmed Christian Eriksen suffered cardiac arrest and that ”he was gone” before he was resuscitated...(twitter)

Ik moest direct denken aan de regels die we bij FCMM moesten hanteren met privacy gevoelige informatie als het ging om blessures bij spelers. Dit valt dus blijkbaar onder andere regels. Waar ook regels bij de UEFA om de hoek komen kijken. Of van de FIFA. 

Hoewel. Marc-Vivien Foé, van Manchester City, overleed tijdens de Conferation Cup in Frankrijk op het veld tijdens de wedstrijd van Kameroen tegen Columbia. Sindsdien is er weinig regelgeving aangepast. De Confederation Cup werd ook gewoon verder gespeeld.

Had er niet beter een 0-0 genoteerd kunnen worden? De wedstrijd te staken dus. Simpel. Nu ontstond er toch druk op beide ploegen om verder te spelen, of zoals later bleek de volgende dag om 12 uur. Hoezo 12 uur? geen idee.

"I respect that our team and the Finns managed to keep playing. But when something like this happens, they are full of emotions and don’t have the overview to make important decisions. There has to be someone who then says: We’ll listen here on “,zegt Michael Laudrup over de situatie.

De Deense bondscoach Kasper Hjulmand vindt het achteraf gezien ook verkeerd dat de wedstrijd zaterdagavond werd hervat na het incident.

'We hadden niet door moeten gaan', vertelde Hjulmand zondag op een persconferentie. Zaterdagavond meldde de keuzeheer al dat de UEFA de Denen 2 opties gaf: de wedstrijd die avond nog uitspelen (zoals dus ook gebeurde) of zondag om 12.00 uur verdergaan. 'We hadden gewoon in de bus moeten stappen, dan hadden we vandaag wel verder gezien.' (vi.nl)



"Toen ik het nieuws hoorde, dacht ik: weer eentje", zegt Tom Teulingkx, voorzitter van de Vereniging voor Sport- en Keuringsartsen. "Voetbal is ook een start-stopsport, met verschillende piekinspanningen. Dat kan mogelijk aanleiding geven tot zo'n hartstilstand. Die kunnen op een onderliggend hartprobleem een invloed hebben. Je kunt niet zeggen dat dit niet vaker voorkomt bij voetballers. Er zijn gewoon meer mensen die de sport beoefenen. 3 à 5 sporters op 100.000 kunnen tijdens of vlak na het sporten een hartstilstand krijgen. Het komt evengoed bij duursporten voor", aldus Teulingkx.


is er wel een protocol? Ik vraag het me op diverse fronten af:

> mbt de reanimatie en beschikbaarheid van ambulance op het veld.

> afschermen zoals bij verkeersongelukken met schermen

> informatie in stadion op score borden

> stoppen of doorgaan wedstrijd

> verschuiven van wedstrijden


Ik hoop dat Eriksen weer gezond door de (voetbal)wereld mag dartelen. Zonder protocollaire verplichtingen. 


Comments

Popular Posts