maggeln

 Een schrijver is iemand die een geschreven werk produceert. Punt. Een auteur (auctor in het Latijn) echter is de oorspronkelijke geestelijke eigenaar van een creatief werk. Meestal zo staat op Wikipedia wordt er in het dagelijks spraakgebruik de schepper van een boek, bundel of artikel op het gebied van de letterkunde mee bedoeld. 

Nou heb ik niet direct het idee om een creatief letterkundig werk te fabriceren maar het zijn wel oorspronkelijk geschreven stukjes. 

Toch voel ik mee met schrijvers. Tenminste met het beeld dat ze dagelijks ploeteren om pennenvruchten te produceren. Zelf probeer ik bijna dagelijks iets te plaatsen op mijn webstek. Niet zo zeer voor mezelf maar vooral voor de achterblijvers die zodoende op de hoogte kunnen blijven van mijn wel en wee en ook de gedachtenspinsels. Toch is het niet helemaal waar want ik doe het ook voor mezelf. Als een fragmentarisch dagboek. Wat, het hoge woord moet er uit, toch op den duur tot een boekje moet leiden. 

Avonturen in den vreemde. Plaatjes uit de natuur. Belevenissen van een sportgek. Maar ook stukjes bij elkaar gezet door een jongen uit Slochteren. Een Groninger die verhalen kleurt met ervaringen uit de hele wereld. Vaak zijn het meer gedachten, ideetjes, voorzetten en niet compleet uitgewerkte stukken. Re(d)actie is gewenst. 


Gelukkig kan het tegenwoordig allemaal op de computer. Want anders zou ik ook nog eens alles op moeten schrijven in het net. Want de aantekeningen lijken voor buitenstaanders meer op hiëroglyfen of op recepten van een overspannen huisarts. Nu kan ik lekker 'maggeln' op de computer. Maggeln is Gronings voor schrijven met hanenpoten.


Image

Comments

Popular Posts