schaar

 

molen de Biks

Eem in schaar zit’n. 

 

Terwijl iedereen op de Mannewiek aan het zonnebaden was, zocht ik al snel de schaduw op. 

Sterker nog, ik had ook een sweater (wat ik vroeger steevast swieter noemde) aan. Als je langer in de warmte gewoond hebt is het gevoel en de beleving van de buitentemperatuur ook anders. Dus die 18 graden is geen zomer voor mij. Ik snap het wel maar het voelt anders. 

Moet ook aan de Finse meisjes denken die bij aankomst van het trainingskamp in Portugal direct naar de atletiekbaan gingen in korte broek met een topje terwijl het slechts 17-18 graden was met een zonnetje. De rest van stage hadden ze nog last van de verbrandingen.

 

Zo kwam ik er door schade en schande achter in Qatar. Een stuk in de krant over een koude golf terwijl ik het aangenaam vond met een graadje of vijftien. Jongens die vroegen om handschoenen want het was onder de twintig graden. Terwijl aan de andere kant het wel heel warm aanvoelde als het ‘s nachts niet onder de dertig graden was. Ik kwam er ook achter dat alles boven de veertig hetzelfde aanvoelde en dat slecht op de thermometer het verschil in graden verscheen. Meer dan vijftig zelfs. 

In Brazilië was de warmte in het binnenland heel anders dan aan de kust. Terwijl ook de winters anders aanvoelden. Zo was het in de Minas dan erg droog en in Rio was het meer regen. Door de regen en geen verwarming in huis kon het ook erg koud voelen. Toch heb ik al die tijd maar een keer een lange broek gedragen naar het werk op de atletiekbaan.

Nu dus in de zandbak 2.0 met weer nacht temperaturen die niet onder de dertig duiken en overdag al een keer 40+. Gelukkig doet de ac het en kan ik in de koelte werken.

Even in de schaduw zitten zit er niet in maar ’s avonds na zonsondergang wel nog even buiten eten in het weekend nu het nog kan. ‘Lekker koel’, zeggen we tegen elkaar. Het is maar dertig graden. 

 

In Nederland hebben Diana en ik ons weer vergaapt aan de diverse tinten groen, de wolkenpartijen, de snelle wisselingen in het weer. Ja het was de koudste maand April sinds jaren. Er was ook weinig zon, wel veel wind. Eem in schaar zitten, werd als snel eem in lijte schoeln.

 

 

 

Comments

Popular Posts