instrument


Jan Akkerman. FOTO AD/MR
http://www.ad.nl/cultuur/gitaar/?fromAD=2748467

knip uit het AD............
De gitaar, ruim 500 jaar oud, is nog steeds het populairste instrument ter wereld. Sterker, de populariteit neemt jaarlijks toe. Wat is er toch zo bijzonder aan die ouderwetse plank met zes snaren? Op excursie in gitaarspelend Nederland.
Als Jan Akkerman thuis is in Volendam, heeft hij altijd een gitaar binnen handbereik. Bij de meestergitarist, in 1973 door het toonaangevende Engelse tijdschrift Melody Maker uitgeroepen tot beste gitarist in de wereld en daarmee Eric Clapton, Jimmy Page, Carlos Santana achter zich latend, staat steevast een gitaar op het bankstel. ,,Weet je,’’ zegt hij, ,,de gitaar is het meest associatieve instrument ter wereld. Als je alleen al met je handen over die snaren wrijft, kom je in een andere dimensie. Dat is met geen pen te beschrijven.’’ ,..............knip

Ik wilde altijd trompet spelen. Zo'n puur geluid.
Later werd dat basgitaar. Zo lekker 'leunen' in het ritme.
Gitaar vond ik altijd meer voor de showbinken.

Maar als ik de foto van gitaarheld Jan Akkerman zie dan wordt ik droef. Sinds zijn afgang bij het grandgala du disque is het tussen ons niet meer goed gekomen. Ik wil hem niet meer zien spelen. Luisteren is genoeg. Ik kan het niet aan zien. Kijk nou eens goed naar deze foto. Dat is een farce, een pose. Het lijkt of hij met tegenzin alles doet. Hij straalt minachting uit. " ok ok ik doe het voor jullie"
Na zijn zoveelste huwelijk zit hij voor zijn doorzonwoning in Voldenam! (hij claimt ooit een plaats van the cats -samen met pierre van der linden- vol te hebben gespeeld) op een bankje naast wat Erica in bakje, stoer met zonnebril en twee gitaren.

Brainbox en Focus niet op you-tube gewoon op de plaat of een geremasterde cd dan ogen dicht een gaan op je lucht gitaar dromen alsof je Jan Akkerman bent. Niet kijken naar de foto op zijn website dan is de droom een nachtmerrie.
http://www.janakkerman.nl/
je bent gewaarschuwd
toch kijken (en luisteren)
http://www.youtube.com/watch?v=bpV5InLw52U
nog eentje?
http://www.youtube.com/watch?v=gXgp3ygu6u0&feature=related

Als je toch zo gitaar kan spelen!
Geweldig.
Zijn Gouden Harp zal 'ie wel niet meer op de schoorsteen hebben staan maar hij heeft hem meer dan verdiend.
Jan Akkerman, met mijn ogen dicht.

Comments

Popular Posts