Ben Stulp

“Collegepartij Lijst Stulp verzet zich tegen de komst van windmolens in Delfzijl tenzij projectontwikkelaar Millenergy met meer geld over de brug komt. Raadslid Robert Bouman vindt de huidige financiële bijdrage van projectontwikkelaar Millenergy te weinig....” zo las in in DVHN.

Met een gedachtensprong was ik opeens in de biologie les. Eerste lokaal op de gang van de Nijenborg. Uitzicht op het Reitdiep en de wijk Vinkhuizen. Ben Stulp gaf biologie-les. Op een prettige manier met veel wetenswaardigheden. Op een keer was het wat onrustig in de klas. “Jongens, ik ga even weg voordat ik echt boos ga worden”! Het was op slag rustig. Toen hij terug kwam was het doodstil. Ben ging verder alsof er niks was voor gevallen.
Zelf heb ik deze 'truc' ook toegepast. Eigenlijk is truc geen goed woord. Het is wel een manier om jezelf te beschermen en hard uit tevallen naar de sukkels die niet willen luisteren en het voor de rest verstieren. Slecht voor je bloeddruk ook. Even ademhalen, handen afspoelen, in de spiegel kijken en weer fris voor de klas.
Prachtig.
Ik moet daar vaak aan denken. Natuurlijk moet je soms ook wel uitvallen of kwaad worden. Maar je moet het niet te vaak willen doen. Daarvoor is lesgeven veel te leuk.
Maar als ze met je kloten spelen is het over. Dus voor een van de atleten in Uberlandia. Is het exit. Geen training meer. Ook al heeft hij talent om te springen. Maar als een open leerhouding, actieve betrokkenheid, en respect ontbreken is zelfs even uit de context stappen onvoldoende.
Ben Stulp had hem denk ik een verbale oorvijg gegeven.

Toen ik een keer in de Stad (Groningen) was liep en wel elkaar bijna tegen het lijf. Het duurde even voor we het allebei doorhadden en voor we het wisten was het moment voorbij. Gingen we alle twee een andere kant op.
De leraar en de leerling.

Daar moest ik dus aan denken toen ik de digitale DVHN las.

Comments

Popular Posts