peper en zout setje

Ik had even niet opgelet. Opeens zat er een stel. Peper en zout. 
De kleur van haar haar en dat van hem (en beide een droegen een zelfde kleur montuur van de modieuze bril). Precies  in mijn blikveld, recht tegenover me, waren ze gaan zitten.  Ik leg het losse katern weg en pak opnieuw het hoofdblad. Wagendorp op twee lezen. Zij had een trillipje en rood omrande ogen. Ik keek snel even naar de handen. Hij goud om de rechter ringvinger en zij om de linker.  Zegt niks, dacht ik. Ze horen bij elkaar en misschien is ze rooms. 
Toen ik mijn cappuccino bestelde zat er achter mij een dame te huilen en nu bij mijn tweede koffie dus recht tegenover mij. Zij droeg een zwart-wit  geblokt vestje. Hij een hemd met fijne blokjes onder een donker colbert.  Zij slikt. Hij knikt. Spreekt haar zacht bemoedigend toe. Zij buigt het hoofd. 
Ik lees de sportpagina’s. Alweer over doping die je gewoon bij de apotheek in Moskou kan kopen. Ze snift. De serveerster neemt besmuikt op en gaat snel op weg naar de toonbank om onderweg de gevraagde bestelling in te toetsen. Als hij aan de cappuccino nipt, neemt zij snelle happen van de appelpunt. Twee keer happen: naar lucht en de taart.  Ondertussen krijgt ze haar normale kleur terug. Hij blijft praten en zij knikken.Als ze de handen om het glas thee klemt, fladderen de pinken nerveus op en neer. Ik denk aan de ornitholoog van Toon Hermans. Even de pinken snel op en neer. 
Hij zit ontspannen met benen iets uit elkaar. Zij heeft de halfhoge laarsjes over elkaar geslagen. Open tegenover gesloten. Zij pakt zijn handen en buigt zich dicht naar voren. Doet alsof ze hem een zoen wil geven. Over de tafel. Kan niet.  Hij glimlacht.  Zijn kin glimt. Zij ontspant. Haar handen blijven stil. Ik liplees wil je nog wat. Zij knikt. Hij wenkt de serveerster en maakt het bekende gebaar: nog een keer hetzelfde. Zij noteert nu aan tafel. De sfeer is beter. 
Ik heb de Volkskrant uit. Voor nu. Even genoeg nieuws opgezogen. De moeilijke stukken bewaar ik voor de zondag en de lange stukken voor door de week. Nu naar buiten de voorjaarszon in. Weg van Salt’nPepa (van Let’s talk about sex met de nummer 1 hit in 1991). Waar over spraken zij, dit peper en zoutstelletje? Denk trouwens dat zij nog nooit van de Amerikaanse hip-hopsters had gehoord....  

Comments

Popular Posts