twee keer president

Op de een of andere manier deden ze me al de hele tijd aan elkaar denken. Deze week waren ze allebei in het nieuws. Lech en Lula.

Lech Walesa (’43) omdat er opeens documenten leken te zijn de moesten bewijzen dat hij bij de geheime politie was geweest. 
Luiz Inácio ‘Lula’ da Silva (’45) werd van zijn bed gelicht vanwege mogelijke betrokkenheid bij een omkopingschandaal.

Beide mannen van gewone komaf, beide arbeiders in de auto-industrie, en beide schopten het tot president van hun land. Beide diep geworteld in de arbeiders en vakbeweging. Walesa kwam regelmatig in aanvaring met het politieke establishment door zijn onorthodoxe manier van leiding geven. Lula kwam regelmatig in de problemen door vriendjespolitiek. Beide zijn het product van hun maatschappij.

Beide zag ik regelmatig met kinderen op hun arm. In gesprek met arbeiders. Beide met een karakteristieke kop. Beide raakten me. Ik moest Walesa denken toen ik Bydgoszcz was voor een het kampioenschap onder 23 jaar. De stad is een onderdeel van de geschiedenis Solidarność met doden bij de neergeslagen staking in 1980. Toen ik vorig jaar op bezoek was in Sao Bernardoa de Campo voor de Atletiekunie wees de taxi chauffeur me op het huis van Lula, op weg naar de atletiekbaan die op het voormalig VW complex ligt.

Mijn sympathie ligt bij Walesa op de een of andere manier. Of zou het komen omdat ik zoveel meer mee heb gekregen van Lava Jato in Brazilië zoals het proces heet dat zich richt op corruptiepraktijken rondom Petrobrás.

Hoe het in de toekomst beide vergaat is gissen. Maar ik denk dat het in Polen een stuk rustiger zal blijven dan in Brazilië.

Comments

Popular Posts