Poaske pronk

Poaske pronk


Was het altijd druk met Pasen of waren we altijd druk met Pasen? “Zo drok als hounder met Poaske”, zeiden we toen. Dus het zal wel.
Maar anders dan nu. Nu iedereen druk is op de paasdagen zelf. Dat was in mijn jeugd niet zo. Toen stond de kerk nog centraal. Pasen als het belangrijkste feest op de liturgische kalender van onze Nederlands Hervormde Kerk.

Het paasfeest wordt in het christendom in principe gevierd op de eerste zondag na de eerste volle maan in de lente. Pasen kan dus niet vroeger vallen dan 22 maart en niet later dan 25 april. In het laatste geval is er een volle maan op 20 maart zodat de eerste volle maan van de lente pas op 18 april valt en, wanneer dit een zondag is, wordt Pasen pas op 25 april gevierd. Dit was het geval in 1943 en komt er terug in 2038. Een vroege Pasen op 22 maart was er bijvoorbeeld in 1818, maar komt pas weer in 2285. De komende zeven Paas data vallen allemaal in April. Ik ben in 2021 weer met Pasen jarig: 4 april

Het was erg druk omdat er na Goede Vrijdag (ook een vrije dag) en dan ook weer een extra vrije dag op de maandag, waarna de paasvakantie begon. Ik herinner me dat in de tijd dat ik bij de bakker werkte en er een (1) paasbrood was, en een broodje met sukade stukjes erin. Beide vond ik niks aan. Ook overdreven. We verkochten er ook niet heel veel van. Chocolade paaseitjes had ik dan extra in de beschuitla van de bakfiets. Veel meer brood werd er niet verkocht want verder was er natuurlijk het gebruik van eieren eten! Heel veel eieren; kleine en grote. Wij haalden een stiege aier (20 eieren) bij Fluks in Froombosch of Meijering aan de Noorderweg. De chocolade versie die ik had verkocht ook niet super want bij de supermarkten lagen veel goedkopere versies met nep chocolade.

Toen ik bij de melkboer werkte, net van de lagere school af op zaterdag (omdat ik van mijn zakgeld niet kon sparen en ik toch een stereo casette-deck wilde) waren er niet veel extra's. Misschien een half litertje yoghurt extra en omdat paasmaandag er achter zat en er niet gevent werd dus ook wat meer flessen melk. Wel meer beleg en.......... eieren. En we hadden dan ook extra walnoten in rode netten op de melkkar.

Zelf droogden we walnoten. Die we in het Slochterbos zochten vlak bij de borg en dan achter de kachel legden. (Mijn oma droogden meestal ook appeltjes op de kachel, heerlijk. Zodat we ook hete bliksem aten rond Pasen). Meestal kregen we van haar ook een gehaakt netje met walnoten en hazelnoten er in. Zij gebruikte de winter niet alleen om te haken maar ook te breien. Dus met Sinterklaas waren er gebreide cadeautjes. In het voorjaar kniekousen met een elastiekje aan de bovenkant in een zoompje. Die kregen we dan met Pasen want dan moest je op je Paas best gekleed gaan. Nieuwe schoenen, kniekousen en korte broek. Dit waren dan ook de speciale kleren: alleen voor zondagen en feesten.

Pasen was meestal het teken dat er opgeruimd moest worden. Dus de voorjaarsschoonmaak ging aan de Paasdagen vooraf. Ook de kolenkachel ging dan de kamer uit. Want alles moest extra schoongemaakt worden

Maar in voorjaar was het voor ons vooral slepen met afval en opruimmateriaal van de boeren om een grote stapel te krijgen voor het Paasvuur. Toen ik in de lagere klassen van de MAVO zat was dit een tijdverdrijf waar heel veel uren in gingen zitten. Op het oude talud van het Woldjerspoor werd dan ter hoogte van De Haan op de grens van Schildwolde en Slochteren een gigantische berg gemaakt. Samen met wat afgewerkte olie/gasolie ging de hens er dan in op Paasmaandag. De lucht in de Woldstreek was dan rood gekleurd van de vuren in de dorpen langs de Hoofdweg.

Het gebruik om op Goede Vrijdag langs de deuren te gaan met foeke rommelpot ken ik slechts van horen zeggen:

Foeke foeke Foeke rommelpotterij,
geef mie ’n cent of ain twei drei…

Afhankelijk van de situering van Pasen was het druk of minder druk bij ons voor de deur. Als het was later in het voorjaar was kwamen veel mensen naar het Slochterbos om op Paasmaandag te wandelen. Er bloeiden dan narcissen, blauwe druifjes maar ook sneeuwklokjes en boerenkrokussen in de perken Verder het mooie geel van speenkruid en het zachte wit van de bosanemoon en het lila van de vingerhelmbloem.

Thuis gingen we op de maandagmiddag dan neut’nschaiten: walnoten op een rij die je met een loden kogel moest raken: de achtersten eerst. Wel met onze zondagse kleren aan, echt op z'n Paas best. Poaske Pronk.

vingerhelmbloem bij de borg in het voorjaar.






Comments

Popular Posts