Mogelijk minder prik in winkels door leveringsproblemen.

dan denk ik gelijk aan gazeuse en Lowieke de Vos.
maar hier in Qatar aan het ontbreken van mijn favoriete soda pop: Mountain Dew in de schappen.

het is echter de kop van een stukje over distributieproblemen in Dongen van een frisdrankenfabrikant.
http://www.nu.nl/news/1049304/37/Mogelijk_minder_prik_in_winkels.html

Ik wil gelijk meer weten.
Frisdrank is het in 1956 door een reclamemaker Dick Schiferli bedachte woord voor koolzuurhoudende limonade. Het wordt dan ook wel priklimonade genoemd.
Limonade is een drank die bestaat uit:
een zoete uit water, suiker, aroma, kleurstof, stabilisator en conserveringsmiddel bestaande drank (limonade).
Het synoniem voor limonade was ranja. Dit was van oorsprong een merknaam. Ranja werd geproduceerd door de firma C. Polak en zonen NV in Groningen. Naast ranja werd ook nog enige tijd Rojo gemaakt.
Kijk dat wist ik ook niet: Rojo? Nooit van gehoord.

Terug naar de prikkelende kop van het nu.nl stukje. Prik. Het lijkt me een archaisme. (Ik weet nog van de lessen Nederlands dat dat een stijlfiguur is. De uitdrukking wordt zodanig gebruikt dat men terug in de tijd gaat. Even kijken op wiki: Het woord zelf: archaïsme, komt van het Griekse woord 'archaios' = oud of uit het verleden betekent.)

Ik ga in gedachten direct terug in de tijd en denk aan de Fabeltjeskrant met Lowieke de Vos in het Praathuis: "Hatsekidee", dat wordt weer smikkelen en smullen met een portie beukenootjes en een glaasje grenadine".
Tegenwoordig hou ik het door de week bij gemeente pils want met de oplopende temperaturen is drinken meer dan noodzakelijk. Zou ik de hele dag grenadine drinken zou het mijn neus en oren uitkomen denk ik zo maar.

terzijde:
Grenadine is een limonade die oorspronkelijk werd gemaakt van het sap van de granaatappel. Het wordt ook wel in een Trappiste biertje toegevoegd of gebruikt in cocktails: Tequila Sunrise.

Zei Swiebertje ook niet altijd: "Geef mij maar een glaasjen prik, juffrouw Saartje"?

Wat een lekker begin van het weekend, dankzij prik.

Comments

Popular Posts