Genesis 3,19.


Aswoensdag.


'Vijf procent van alle Nederlanders vast in de 40-dagentijd die op Aswoensdag, gisteren, is begonnen. Dat blijkt uit een representatieve telefonische enquête, uitgevoerd in opdracht van Kerk in Actie in het kader van de 40dagentijdcampagne 'Zoek de balans'.

We hebben pauze (soms is er lonende pauze, somes belonende pauze en soms leering en vermaeck pauze) en ik probeer mijn kwartet uit teleggen dat carnaval is afgelopen en dat nu de vastentijd begint. Ik zoek naar paralellen.....................

Op Aswoensdag ontvangt de gelovige in de Mis die het officiële begin van de veertigdagentijd markeert, het zogeheten ‘askruisje’. De priester zet met as op het voorhoofd van de gelovige een kruisje, ten teken dat hij een tijd van bezinning, bekering en boete ingaat. Dat mag ook wel na een periode van feest: carnavallen. Carnaval is het feest dat gevierd wordt in de dagen voorafgaand aan de huidige Aswoensdag, de woensdag waarmee de carnaval wordt afgesloten en waarmee de vasten(tijd) gedurende 40 dagen een aanvang neemt tot aan Pasen. Het verband tussen Carnaval en vasten is thans zeer klein. (volgens wikipedia)
Aswoensdag is zo dus de eerste dag van de veertigdagentijd. Met het as kruisje op het beginnen dedrie B’s: bezinning, boete en bekering. Ook is deze Aswoensdag is een verplichte vastendag. Wat doen de vijf precent van de nederlanders dan? Sober eten is de meest gebruikte vorm van vasten, namelijk 50 %. Van degenen die vasten gebruikt 31 % geen zoetigheid en lekkernijen, 20% geen alcoholische dranken en 19 % eet geen vlees.' (Persbericht Zoek de balans)
Ik lees verder op: http://www.katholieknederland.nl/abc/aswoensdag.html
PaasvastenIn de katholieke Kerk werd het in de 2e eeuw gangbaar om ter voorbereiding op Pasen te Vasten. Aanvankelijk vastten christenen alleen de drie dagen direct voorafgaand aan Pasen, later werd dat uitgebreid naar de hele Goede Week. Pas op het einde van de derde eeuw kwamen de veertig dagen voor Pasen in zwang als een doorlopende tijd van vasten en boete, naar analogie van de veertig dagen die Jezus zelf vastend in de woestijn had doorgebracht. Gedurende de drie laatste dagen van de Veertigdagentijd onthield men zich volledig van voedsel.
Aanvang veertigdagentijdOmdat in de Kerk op zondagen niet werd gevast bepaalde Paus Gregorius de Grote (590-604) dat de Veertigdagentijd voortaan 46 dagen voor Pasen moest aanvangen. Zo bleven er, na aftrek van de zondagen, tot Pasen 40 werkelijke vastendagen over. Door de bepaling van Gregorius de Grote ving de de veertigdaagse Vasten voortaan aan op een woensdag: de Aswoensdag.
Askruisje Stof
Terwijl de priester het askruisje zet, zegt hij doorgaans tegen iedere gelovige afzonderlijk: 'Gedenk, mens, dat je stof bent en tot stof zult wederkeren'. Deze tekst is gebaseerd op het ‘doodvonnis’ dat God na de zondeval over de mensheid uitsprak (Genesis 3,19). Soms gebruikt de priester een andere formule: 'Bekeer u en leef volgens het Evangelie'. Deze formule is minder gangbaar, maar ook zeer toepasselijk.

Wat betreft symboliek is het Suikerfeest volgens mij wel enigszins te vergelijken met het Carnaval, hoewel dat feest vóór de vastentijd plaatsvindt. Ook is het mogelijk te vergelijken met de – enigszins verwaterde – gewoonte van rooms-katholieken, om tijdens Pasen (HET feest van de Christenen) het einde van de 40dagentijd te vieren met het eten van chocolade.

Kijk, dat sprak mijn jongens wel aan: chocolade want ze zijn gek op zoet (turks fruit end ergelijke) Maar verder had ik het dus moeilijk om uitgelegd te krijgen wat carnaval nou werkelijk is (dus het hoeren en snoeren en zuipen buiten de uitleg latend...)
Gelukkig had ik ook nog een voorbeeld van ons bezoek vorig jaar aan de Grottentempel van KL waar we een as-stip kregen. snel nog even gezocht naar een foto van dat stipje maar kan het niet vinden. Dan maar een foto van het net geplukt -zie boven-.

Zo leer je ook nog weer eens wat naar aanleiding van een simpele vraag over carnaval ;)

Comments

Popular Posts