vasten

ik had een afspraak met Jamal (oud collega) en we zouden ook gaan koffie drinken. dat laatste ging niet door. Gekleed in de winterkleding: bruine jurk en rode hoofddoek zaten we in Starbucks. Ik met een tripple grande cappuccino hij met niks.
Nee, hij was aan het vasten. Waarom kon hij me niet precies uitleggen. Maar deze week vastte hij twee dagen en vrijdag was er een extra lang avondgebed. Dus ik maar even googlen.

ik vond oa dit:
http://www.expliciet.nl/ex_files/edities/editie_03_012-013/Moeharram_en_de_val_van_farao.htm

De voortreffelijkheid van Moeharram

De maand van Moeharram merkt het begin van het jaar 1424 Hijri, - 1424 jaar na de Hijra (Emigratie-). Moeharram werd de eerste maand van de Hijri kalender benoemd door Omar bin al-Ghattab (ra) op voorstel van Othman bin Affan (ra) in het jaar 16 (Hijri).

De verdiensten en de betekenis van de maand van Moeharram zijn onvergelijkbaar. Volgens een overlevering van Ibn Abbaas (ra),
"Toen de Profeet (vrede zij met hem) in Medina aankwam vond hij de Joden vastend aan op de dag van Ashoera. Hij zei aan hen: "wat is dit?" Zij zeiden: "een grote dag. Allah redde Moesa en de stammen van Israël van hun vijanden op deze dag en daarom, vastte Moesa op deze dag." Profeet (vrede zij met hem) zei: "wij hebben meer recht op Moesa dan jullie." Zo vastte hij op die dag en gaf de opdracht tot de mensen om op die dag te vasten." [Al-Bukhari,Moslim, An-Nasai en Ibn Madjah]

Abu Hurairah (ra) vermelde dat de Profeet zei:
De beste tijd om te vasten na de maand Ramadan, is de maand van Allah die jullie Moeharram noemen en het beste gebed na het verplichte gebed is het nachtgebed.
[ Ahmad, Moslim en Abu Dawuud ]
..........................knip

Als goed Moslim volgt mijn vriend Jamal deze voorschriften. En zo leer ik iedere keer weer een beetje meer over de Islam en haar gebruiken.
Ook een collega van Diana was aan het vasten maar kon eveneens niet aangeven wat de reden was. Nu weten we het dus.

Comments

Popular Posts