sneeuwschuiver

aan het haventje bij het slochterdiep lag aan de achterkant de zoutopslag van de gemeente. in huis bij de brug woonde de verantwoordelijke voor het uitrijden van de strooiwagens. vaak zag ik de oranjelichten al rijden als ik niet eens benul had dat het gevaarlijk op de weg zou kunnen worden. toegegeven is wat jong maar in beleving waren ze altijd erg vroeg op pad. dus niet alleen als het sneeuwde nee voor het ging vriezen of sneeuwen. mijn vader die als railmonteur voor de spoorwegen ook in dit winterweer extra aan de slag moest had me al snel een aantal sneeuwzaken uitgelegd.
1. zout op de weg alleen als het doorgereden wordt alleen zout doet niks.
2. sneeuwruimen is opruimen en niet een beetje aan de kant schuiven
3. in de herfst alles zo voorbereiden dat je er in de winter makkelijk bij kan
4. naoberplicht dus bij de buren en ouderen in de buurt ook sneeuwruimen
5. sneeuwschuif, sneeuwschep (licht alluminium blad met groot handvat) bij de deur.

ach de tijden veranderen
dus het geklaag is niet van de lucht

(ik weet nog dat het geklaag begon over de gemeente dat het zout de weg aantastte of dat de schuivers de goot vernielde, maar ja toen werd er wel gereden in de winter)

http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/article5605279.ece/Kritiek-op-veegbeleid-gemeenten

Comments

Popular Posts