tsunami Japan


'De Grote Golf bij Kanagawa' door Hokusai

Gisterochtend bij het ontbijt op de achttiende verdieping van het Mercure hotel in Sao Catatanao (Sao Paulo, Brazilie) zag ik op tv de aangrijpende beelden van de natuurramp. Direct moest ik denken aan de vorige keer dat ik bewust een tsunami meemaakte. Tweede kerstdag 2004. De hele kersttraining viel in het water bij wijze van spreken. Er was gesprekstof te over.
Tsunami was een woord waar ik nooit van had gehoord tot midden jaren zeventig en ik ergens (ik denk bij de tandarts) een reader digest doorbladerde. Daar stonden van die woorden in en de goede antwoorden in kleine lettertjes op de kop onder aan de pagina. Onbewust opgeslagen. Tsunami. Een van de weinige woorden die in elke taal hetzelfde is. Slechts een stuk of vijf talen kennen een eigen woord voor dit oude fenomeen. Een tsunami is een vloedgolf uit de zee die de kuststrook overspoelt, veelal veroorzaakt door een zeebeving of soms door een aardverschuiving. Het is een Japanse samenstelling van tsu ('haven') en nami ('hoge golf').


Tijdens twee vacanties op Sri Lanka heb ik de gevolgen van die tweede kerstdag met eigen ogen kunnen zien. Het leven was lange tijd ontwricht. Ook in Qatar had die tsunami trouwens schade aan gericht hoorde ik toen we in Qatar woonden, en ook in landen in afrika waar een de zee vrij spel bij hoog water.
Gisteren moest ik ook denken aan Joyce. Bij 9/11 keek ze toen, samen met mij tv, met verbazing naar het binnenvliegen van de vliegtuigen. Als in een tekenfilm. "Ik zou echt wel hard wegrennen als ik dat vliegtuig aan zag komen", zei ze toen keer op keer. Ze kon maar niet begrijpen hoe hard dat vleigtuig ging. De tsunami in Japan kwam binnen met een snelheid van meer dan 800 km/u. Sneller dan een vliegtuig dus.
Onvoorstelbaar.

Vrienden wonen vlak bij Japan. Nog niks van ze gehoord maar hopelijk zijn ze ongedeerd en ook een collega/een een bekende van Diana in Tokio waren gelukkig nog in leven.

Dat de ramp in Lissabon ook te maken had met een tsunami wist ik ook niet. Dus toch maar even verder lezen. http://en.wikipedia.org/wiki/Historic_tsunamis.

Het doedental loopt op. De verhalen over vermisten nemen toe. Hoeveel doden zullen het uiteindelijk worden. Niet alleen in Japan maar ook in die landen die de vloedgolf later krijgen zoals de Amerika's en de eilanden in de oceaan.

Comments

Popular Posts