bloemen

Actiegroep Extinction Rebellion heeft donderdag bij de opening van Keukenhof in Lisse geprotesteerd tegen het grootschalige gebruik van landbouwgif in de bollenteelt. ’Sluit de gifkraan!’, stond op een spandoek, achter de met nepbloed overgoten zittende demonstranten... NH.dagblad.


De actiegroep komt regelmatig in het nieuws. ....Wij bestaan omdat onze overheid weigert om het noodzakelijke beleid in te voeren om haar burgers te beschermen. In plaats daarvan blijft zij de industrieën steunen die onze levens in gevaar brengen. We organiseren creatieve, vreedzame en soms disruptieve acties om druk te zetten op onze regering en ze te dwingen om de nodige maatregelen te nemen. Waarom? Omdat de geschiedenis keer op keer heeft laten zien dat burgerlijke ongehoorzaamheid een zeer effectieve manier is om snelle veranderingen tot stand te brengen....(extinctionrebellion punt nl)

Eens.

Kon vanaf het begin rekenen op mijn sympathie. Tot de acties zelf zoveel tegenactie opriepen, dat het uit de hand begon te lopen. Dat de acties over het randje gingen van wat er volgens de wet mogelijk is.
Dus toen de actie in Lisse in het nieuws kwam fronste ik even de wenkbrauwen. Toch is dit precies waar ze voor staan. Dan ben ik ook voor.

Het is ook enorm dubbel. Als ik in het buitenland ben en vertel dat ik uit Nederland kom dan noemt het gros, na voetbal (Ajax, Cruijff, Van Basten), altijd bloemen en bloembollen en de Keukenhof.  Het is een exportproduct waar de Bollenstreek over de hele wereld furore mee heeft gemaakt. Maar tegen welke prijs? Dat de actiegroep hier voor aandacht vraagt zou dus eigenlijk een eye-opener moeten zijn. Maar door die vervelende acties zitten in de weg in mijn hoofd. Zeg het met bloemen krijgt een andere lading mee.

ps
volgende week zelf maar eens gaan buurten in Lisse. 
 



Comments

Popular Posts