klein met groot verdriet


Klein groeide op met zijn ouders in Britsum, een dorp in de gemeente Leeuwarden. Hij ging naar het Stedelijk Gymnasium in Leeuwarden. Joost heeft een broer en zus die zijn ongeveer vijftien jaar ouder zijn. Niet zo raar. Maar. Toen Joost Klein in de brugklas zat, verloor hij zijn vader aan kanker. Nog geen jaar later verloor hij zijn moeder die plotseling overleed aan een hartstilstand. Hij is dan net twaalf jaar en blijft als wees achter met zijn broer en zus.........

Stilte.

Kijk dat wist ik niet. 

Zag op de sociale media de overspannen filmpjes. Las in de kranten over het nummer waarmee Joost Klein Nederland vertegenwoordigt op het Eurovisie songfestival. Hij maakt het nummer niet beter maar wel interessanter voor mij. Het staat zelfs op alle lijsten op nummer 1. Ongelooflijk. Raar, eigenlijk.

Om te kunnen leven met de zwaarte van de dood, gebruikt Joost zijn creativiteit. Ook in Europapa refereert  hij zijn jonge ouderverlies en herinneringen aan zijn papa. Las ik in verschillende berichten naar aanleiding van het succes. 

Recent Fins onderzoek laat zien dat kinderen die hun ouder verliezen later vaker psychische problemen hebben, las ik ook ergens. Jongens zelfs vaker dan meisjes. Kinderen die jong een ouder verliezen, worden goed in overleven. Ze hebben vaak een instelling van ‘we lossen het zelf wel op’.

Kijk, dat 'weet' ik wel. Uit eigen ervaring. Mijn creativiteit is zo deels wel te verklaren. Het creatief omgaan met uitdagingen en het zelf oplossen bedoel ik. 

Missien helpt Eropappa helpt voor begrip en hulp aan wezen. Klein met groot verdriet. Hup Joost.



Comments

Popular Posts