Knip..........
SYDNEY - Australische scholieren zouden een zonnebril moeten dragen als deel van hun schooluniform. Het is een doeltreffende manier om het stijgend aantal gevallen van huidkanker rond de ogen en van oogziektes tegen te gaan. Deze aanbeveling deed een Australische hoogleraar oogheelkunde vrijdag. De wetenschapper Dinesh Selva onderzocht honderden leerlingen. Volgens hem ontstaat 10 procent van de huidkanker op het hoofd rond een van de ogen, vooral bij het onderste ooglid........ knip


Kanker is niks meer of minder dan kwaadaardige celwoekering. Bij huidkanker gaat het vaak om de aggresieve eenmalinge melanoom. Stel je je huid regelmatig bloot aan zonnestraling dan neemt de kans op huidkanker toe.
Deze huidtumor ontwikkelt zich uit de pigmentcellen (melanocyten genaamd) die zich bevinden onderaan onze opperhuid (epidermis).De opperhuid zelf bestaat uit 5 cellagen :
stratum corneum of hoornlaag
stratum lucidum
stratum granulosum
stratum spinosum
stratum basale of basale cellaag
Het is in deze laatste, de basale cellaag, dat zich de pigmentcellen of melanocyten bevinden.
Het zijn deze pigmentcellen die via het maken van pigment onze huid een bepaalde kleur geven. Het is net dit pigment dat onze huid beschermt tegen de schadelijke stralen van de zon: het fungeert als een natuurlijke filter. Ik heb niet echt veel pigment maar verkleur wel snel. Ook hoopt het pigment zich bij mij op in de vorm van sproeten.Door een teveel aan UV-zonlicht kunnen deze pigmentcellen zodanig beschadigd worden dat ze veranderen in kwaadaardige kankercellen.
Nou is de kans dus groot als je veel buiten werkt (zoals een atletiekcoach doet) of in een zonnige omgeving werkt (zoals in Qatar) of bij een zomersport (als atletiek met zelfs in de winter stage in de zon op het zuidelijk halfrond) dat je deze kanker ook makkelijker krijgt.
Ik lees dit soort berichten dus met meer dan normale belangstelling.
Mijn australische collega’s zijn sowieso erg op bescherming tegen de zon: petten, factor tig+ creme enz.


Kijk dus niet raar op als ook ik me deze zomer regelmatig in de schaduw ophoudt, een petje draag en een zonnebril waarbij ik ook mijn ledematen bedekt heb.



http://www.skincancer.org/component/option,com_virtuemart/Itemid,14/

Comments

Popular Posts