zoals beloofd: de vlag

Vexillologie.
Dat is een wetenschap die zich bezighoudt met vlaggen. Niet als je hemd uit je broek hangt, maar als de nationale vlag wappert. Wat doet DE vlag met je? Dat was de vraag die een van de lokale kranten hier stelde aan een panel van lezers. Ik las het en dacht: stel dat ze mij hadden gevraagd, wat zou ik gezegd hebben. Geen idee, zo voor de vuist weg dus maar eerst lezen en nadenken.
Het woord 'vexillologie' is samengesteld uit twee vreemde woorden een uit het Latijn te weten 'vexillum' (vlag) en de ander uit het Grieks 'logos' (leer). Nu ben ik geen vexilloloog en moet dus het nodige opzoeken als het gaat om onze nationale driekleur. Ik stuit direct op een opmerkelijk detail, ik schreef immers drie kleur en denk dan direct oranje blanje bleu, de drie kleuren van Nederland. De Nederlandse driekleur is de oudste drie kleurige vlag ter wereld! Eerst als oranje-blanje -bleu in de Prinsenvlag. Later na 1630 als rood-wit-blauw. Nog steeds is het de enige vlag ter wereld waar een directe verbintenis is met het koningshuis. Daar is de oranje wimpel de getuige van.
30 April
Dat zou ik dus ook direct noemen. Met.: voorjaarszonnetje, licht briesje, fris groen en de vlag met wimpel. Koninginnedag oftewel 30 April. Als zeer gehoorzaam jongetje ging ik (als leerling van de nationaal christelijke lagere school en later de vrijgemaakt gereformeerde school, gerenomeerde intituten als het gaat om vaderlandsliefde en trouw aan ons koningshuis) op deze nationale feestdag naar het bejaardenhuis van Sochteren: het Olderloug, om daar een aubade, voorwaar een typisch Nederlands traditie als je het mij vraagt, ten gehore te brengen. Jammergenoeg was de burgemeester ieder jaar de plaatsvervanger van onze vorstin. Na het zingen van het eerste en zesde couplet van Het Wilhelmus werd dan het rood-wit-blauw gehesen. Later vierde ik deze dag in Overveen. Vele malen was ik betrokken als leerling, begeleider en docent bij het feest op het CIOS het terrein voor spelletjes. En natuurlijk hing dan ook de vlag uit. Stoer wapperend voor het mooie gebouw.
Kleuren.
In de meeste Europese vlaggen zit dus wel rood-wit-blauw. Maar ook de Panslavische kleuren, zijn dezelfde. Deze worden gebruikt in de vlaggen van de meeste Slavische volkeren en landen en voor het eerst gebruikt in de vlag van Rusland. De Russische vlag zou een variatie zijn op de Nederlandse maar bewijzen hiervoor zijn er niet.
In opdracht van het Ministerie van Marine heeft het Nederlands Normalisatie-Instituut in 1948 de exacte vlaggenkleuren becijferd, aan de hand van een methode opgesteld door het Comité International de l’Eclairage. In de standaard heet het: „De kleur rood moet zijn helder vermiljoen met de trichromatische coِrdinaten X= 17,2; Y=9,0 en Z=2,6. De kleur blauw moet zijn kobaltblauw met de trichromatische coِrdinaten X=7,8; Y=6,8 en Z=26,7.”

Bij de Olympische Spelen van Barcelona, was Carina Benninga de eerste Nederlandse sportvrouw die de vlag mocht dragen tijdens de openingsceremonie. Dat was een teken. Toen ik in de bocht bij de start van de 200 omhoog keek naar het hijsen van de Nederlandse vlag terwijl ik mee zong met het bandje van het Wilhelmus stonden de tranen in mijn ogen. Ellen van Langen Olympisch kampioen. Andere nationaliteiten om ons heen keken naar onze vlag. Met Arno en Wigert had ik daar een discussie over de mooiste vlag (Japan gooide hoge ogen). Ze hebben wel wat met vlaggen. Zo probeerden ze een Catalaanse vlag en Olympische vlag te stelen en werden opgepakt door de politie.


Emotie

Het lijkt er dus op dat bij mij de vlag en het Wilhelmus bij elkaar horen. De frisse kleuren aan een witte paal met oranje knop. Het gevoel van “waar de blanke top der duinen” en “Wien Neerlands bloed door d'aderen vloeit, Wien 't hart klopt fier en vrij, Wie voor zijn volk van liefde gloeit, Verhef de zang als wij” . Dat gevoel krijg je een beetje als ik de vlag in het buitenland zie. Vaak gepaard aan het VOC verleden en de invloed van Nederland in diverse landen.

Maar bij een sportevenement komt dit samen. De prestatie, de waardering, en de ceremonie: vlag en volkslied, kortom: emotie.

Zo heeft de vlag meer bij me los gemaakt dan ik in eerste instantie dacht.

meer info
http://www.vlaggeninformatie.nl/index.html

Comments

Arno JG Mul said…
En hoe langer je er over nadenkt, hoe mooier de japanse vlag en de symboliek, land van de rijzende zon, wordt.

Zowel Olympische vlag als Catalaanse vlag hangen nog immer vier in ons huis.

"Me no see nothing".

A.

Popular Posts