rust


(c) 2008 gerard lenting aspire hotel in aanbouw.

vandaag sinds hele lange tijd was het toen ik wakker werd rustig. geen geluid.
al maanden is de bouw van het aspire hotel in volle gang, dag en nacht. 24-7 zoals de amerikanen dat bondig zeggen.
maar vandaag niet. rust. het is de eerste dag van Eid al Adha, het slachtfeest.
mensen zijn vrij. toch zag ik redelijk veel werkers langs de weg. lopend op weg naar iets. dat iets is voor hen vaak vertier met anderen. verder is er niet zo veel te doen.
vorige week namen we een lifter mee. ik zag hem bezweet aan de kant van de weg staan en streek over mijn hart. hij kwam uit syrie, stond al een uur langs de weg, geen bus geen taxi en niemand die stopte. nou ja ik dus, heel veel heel veel dank daarvoor. hij was op weg naar een vriend. want het was weekend en hij verveelde zich stierlijk in doha. vaak ging hij ook op zijn vrije dag dus maar werken. hij keek niet uit naar het slachtfeest. ja 's morgens naar de moskee, maar wat moest je verder doen? en dannog twee dagen vrij. hij ging maar klussen.
zo is het voor veel werkers. ze wonen erg klein en met velen bij elkaar. ze hebben geen geld om extra's te betalen. ze komen op zon en feestdagen niet in de openbare ruimtes die gereserveerd zijn voor 'family'. de mannen blijven in hun ritme: vroeg opstaan, dan maar slenteren op weg naar iets misschien bellen met thuis en dan maar slapen want morgen weer een dag. als ze mazzel hebben moeten ze werken.

Comments

Popular Posts