combine


even de wiki erbij:

Een maaidorser, maaidorsmachine, pikdorser of combine (uitspraak: combain) is van een getrokken machine verder ontwikkeld tot een zelfrijdende landbouwmachine, die gebruikt wordt voor het oogsten van graangewassen, koolzaad en graszaad.
De machine is een combinatie (vandaar de naam combine) van de zwadmaaier en de dorsmachine. De machine is uitgerust met een maaibalk, maaibord, haspel, vijzel, dorstrommel en zeven. Hierdoor wordt in één werkgang het gewas gemaaid, gedorst en het zaad geschoond. Afhankelijk van het te oogsten gewas wordt er een maaivoorzetstuk, dat bestaat uit maaibalk, maaibord en haspel aan de machine gekoppeld


kom-bain klonk mij altijd vreemd in de oren. want in het gronings is bain een been.
dus wat is dan een kom-been? lastig als je nog geen engels spreekt. later bleek het grapje quiet night (kwaait nait= weet het niet) wel aan me besteedt maar toen was ik de combine al weer vergeten.

vandaag was het een schitterende winterdag. het waaide, de lucht strak blauw en een lekkere droge koele lucht blies door de minas gerais. ik bedacht me: een mooie dag om te dorsen. niet met een combine maar met een haspel. maar op de site van tv noord zag ik deze mooie foto dus toch maar een combine.

Comments

Popular Posts