vochtigheid

Luchtvochtigheid is de hoeveelheid vocht in de lucht. En dat was er gisteravond enorm veel! De ramen van veel gebouwen flink beslagen. En de lucht voelde gewoon 'zwaar'.
Hoet zit het ook al weer met die luchtvochtigheidsgraad? Definitie: De hoeveelheid vocht kan uitgedrukt worden in een absolute hoeveelheid. Dat is de hoeveelheid water in een vastgestelde hoeveelheid lucht. De luchtvochtigheid wordt meestal uitgedrukt in de relatieve vochtigheid, vaak relatieve luchtvochtigheid genoemd. Dit is het percentage van de maximale hoeveelheid waterdamp die de lucht bij de gegeven temperatuur en druk kan bevatten. Bij dalende temperatuur neemt het vermogen van de lucht, waterdamp te bevatten, af; bij dezelfde hoeveelheid waterdamp neemt de relatieve vochtigheid dan toe. Wordt deze groter dan 100%, dan treedt condensatie op (dauw en mist).

Meestal treedt dauw op rond zonsopgang . Dat was vanochtend dus het geval. En aangezien ik nog steeds niet echt gewend ben aan de hitte zweet ik sowieso buitensporig (als je beter geacclimatiseerd bent zweet je doelmatiger en ook minder). Maar vanochtend was het echt erg. Na een inspanning van een halfuurtje over de grasvelden van Aspire zweette ik als een otter. Het programma was in en outs 60-75% maar ik transpireerde 100%. Het gutste werkelijk van mijn lijf. Wel een heel lekker gevoel trouwens. Vraag nu alleen af of dit ook allemaal 'lui zweet' is.

Comments

Popular Posts