acht en veertig!


uitzicht vanuit de fraeylemaborg op mijn ouderlijk huis, net zichtbaar als derde huis links van de oprijlaan, het meest linker deel van deze dubbele woning.

Vier april.

De 95ste dag in dit schrikkeljaar 2008.

Toen, in negentienhonderdenzestig werd Frans Kameroen en ook Senegal zelfstandig, terwijl in de Nederlands bioscoop de -later- Oscar winnende film: Ben Hur draait.

In dat jaar viel vier april op een maandag en werd in Slochteren geboren: Geert Andries (roepnaam Gerard) Lenting. Eerder, te weten op 18-01-1957, trouwde Jan Johannes Lenting (30-03-1927) met Hilda Landman (22-07-1928), nu drie jaar later een erfopvolger ter wereld in een dorpje, al sinds 1169 bekend in de Ommelanden van Groningen als Slochtera, wat later in dit jaar wereld beroemd wordt dankzij het aardgas, ontdekt in 1959.

Het weer was zwaar bewolkt en voor de tijd van het jaar bovengemiddeld warm met zo’n 15 graden (bij 72% luchtvochtigheid). Typisch een dag om te beginnen met het spitten van de moestuin. Waarbij de natte zwarte aarde zo mooi grijs kleurt als het droog wordt. Nu kwamen mijn Opa en Oma Lenting even op bezoek schat ik zo en ook Oma Landman. De wijkzuster, Janny, was ook present denk ik .
Maandagavond was er ook kerkenraadsvergadering maar ik weet niet zeker of mijn vader toen in de raad zat. Volgens mij nog niet.
Nu is 1960 in de Chinese astrologie het jaar van de rat. De rat is het eerste dier in de twaalfjaarlijkse cyclus van de Chinese dierenriem volgens de Chinese kalender. Ratten zouden goed overweg kunnen met apen en draken, maar slecht met paarden. Ook dit jaar 2008 is een ratten jaar en ik kan slecht over weg met huisdieren ;). Volgens Chinese folklore zijn mensen die onder dit sterrenbeeld zijn geboren: charmant, economisch, efficiënt, diplomatiek, ondernemend, ambitieus, flexibel, welbespraakt….
Het jaar plus een van de elementen: ….The qualities associated with metal are unyieldingness, rigidity, persistence, strength and determination. The metal person is controlling, ambitious, forceful and set in their ways as metal is very strong; and they are self-reliant and prefer to handle their problems alone. The metal person is also materialistic, business oriented and good at organization and stability. However the metal person can also appreciate luxury and enjoy the good things in life. Just as metal can conduct electricity, the Metal person has strong impulses and generative powers and can bring about changes and transformations for those who come into contact with them. Metal is believed to govern the lungs, nose and skin. The negative emotion associated with metal is grief, while the positive emotion is courage…………..
Andere beroemde ratten (l.o.l.)
1900 - Antoine de Saint-Exupéry; Margaret Mitchell
1912 - Wernher von Braun; Ben Bril
1924 - Charles Aznavour; Charlton Heston
1936 - Buddy Holly; Raymond Poulidor
1948 - Andrew Lloyd Webber; Wil Hartog
1960 - Ayrton Senna; Antonio Banderas; Matthijs van Nieuwkerk
1972 - Gwyneth Paltrow; Zinédine Zidane
1984 - Prins Harry
Nou tot zover de astrologie, ik laat het voor wat je het waard vindt en denk er het mijne van.

Regelmatig valt mijn verjaardag in de Goede week:
Palmzondag, Schorselwoensdag, Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Stille Zaterdag, en Paaszondag, maar in 1960 is het pas halverwege de maand Pasen. Op 17 April om precies te zijn.

Zijstapje, dankzij een prijsvraag uit de mijn vriendenclub,: Door de relatie met een wisselende datum voor de kerkelijke volle maan, kan de paasdatum (= paaszondag) op 35 kalenderdata vallen, uiteenlopend van 22 maart tot en met 25 april. De data waarop, 49 dagen later, Pinksteren kan vallen zijn: 10 mei tot en met 13 juni. Pasen op 22 maart doet zich alleen voor indien de kerkelijke volle maan valt op 21 maart en die datum toevallig ook nog een zaterdag is (Pasen is immers de zondag erna). Het komt zelden voor. Het is voor het laatst gebeurd in 1818 en doet zich pas weer voor in 2285.
Dus in 2010 ben ik eerste Poaskedag joareg en in 2067 op twijde Poaskedag, onwillekeurig denk je direct ook weer in het Gronings.

Toch ben ik in mijn herinnering vaak in de paasvacantie jarig. Maar ik herinner me echt heel weinig verjaardagen. Want als het even kon (naar de hit uit mijn geboortejaar: As 't effe kan, ja dan [uit musical My Fair Lady, vertaald door Groninger Seth Gaaikema] - Johan Kaart als Doolittle) wilde ik mijn verjaardag niet vieren.

Zelf werd ik regelmatig door klasgenoten uitgenodigd maar zelf vond ik het een straf. Op de stoel staan in de klas, met je snoeptrommel langs de tafeltjes en dan naar de meesters en juffen van de andere klassen. Dat je ook de bel voor het speelkwartier mocht doen maakte weinig goed voor me. Ik wist ook nooit wat ik moest vragen. Weet wel dat ik een aantal keren een autobak geel zand kreeg voor de zandbak. Heerlijk om in je eentje te spelen.
Zelfs na 1968 (Memphis Tennessee Martin Luther King vermoord) weet ik maar weinig van verjaarsfeestjes te herinneren. Ik ben niet zo’n verjaardagsman zeg maar.
Wel weet ik nog dat ‘de familie’ dan ’s avonds kwam. Of wat er van de familie op dat moment kwam opdagen want regelmatig hadden mijn ouders onmin met deze of gene. Meestal met mijn vaders kant: mijn oom of met mijn oma. Waar het over ging geen idee en meestal trok het na verloop van tijd weer bij als er wat te vieren was of te herdenken.
Het mooiste was vond ik dat ik mocht kiezen wat gingen eten. Als mijn verjaardag niet op zaterdag viel koos ik vaak voor poffert. Was het op zondag dan was het meestal gebakken aardappeltjes met peertjes. Maar vaak koos ik voor stamppot bruine bonen (‘stopverf’). Lekker met een kuiltje met warme melk en met gebakken kaantjes op de kant.
Heerlijk.

Poffert is, voor zover ik weet, een echt Groninger gerecht. Het is een soort cake. Voor de bereiding is een bakvorm de pofferttrom nodig: een bakvorm (doorsnede: ca 25 cm) die in een pan met kokend water geplaatst moet worden.
Ingrediënten:
• 1 pond zelfrijzend bakmeel
• 1/2 liter melk
• 3 eieren
• 2 eetlepels suiker
• 2 zakjes vanillesuiker
• 1 zakje bakpoeder
• 200 gr (gewelde) witte en rode rozijnen
• boter
Benodigdheden:
• een 'pofferttrom' (=waterbad-bakvorm)
• een pan waarin de pofferttrom past
Bereiding:
• maak van het bakmeel, de kristalsuiker, de vanillesuiker, de bakpoeder en de melk een beslag
• voeg de eieren één voor één toe
• roer de gewelde rozijnen door het beslag
• doe water in de pan en breng het aan de kook
• vet de pofferttrom goed in met een beetje boter
• doe het beslag in de poffertrom
• laat - wanneer het water in de pan kookt - de pofferttrom in de pan zakken
• 75 minuten tot 90 minuten laten koken
TIP: Door een breinaald in de poffert te steken kunt u op gaarheid controleren.
Serveer de poffert warm: snij het in plakken en doe er echte boter en bruine of gele basterdsuiker op.
Maar eenmaal koud smaakt de poffert ook nog prima, wel echt koud serveren!
Bronnen:
http://www.sillius.nl/groningana/
http://nds-nl.wikipedia.org/wiki/4_april
http://www.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/index.cgi
http://www.terugblik.com/1960-1969/1960/1960.html
http://eten-en-drinken.infonu.nl/recepten/14077-groningse-stamppot.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Rat_%28zodiac%29
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardgasveld_van_Slochteren

Comments

Popular Posts