roken

"meneer u mag hiet niet roken"
"sorry, meneer (wijs op het affiche No smoking)"
"ik heb erg last van uw rook, zou u willen stoppen"

Goed, met deze vriendelijke vragen heb ik in Doha niet erg veel succes. Ook de filiaalmanager hetzelfde laten vragen helpt niet.
Sinds dit jaar krijgen de zaken een boete maar de reactie is veelal: geen probleem ik betaal wel. ook als er gedreigd wordt met politie wordt er gelachen. Geen probleeem ik bel ze zelf wel. Als ze dan komen is het vaak een bekende en wordt er aangschoven voor een bakkie.
Overal staan bordjes en hangen affiches, met geeft boetes, schakelt men de bewaking in maar overal wordt gerookt in koffiezaken en restaurants.
Vraag je om niet roken in een eettent is het verschil vaak dat er op je tafel een bordje met niet roken staat en dat dit twee tafels verder op niet het geval is dus wel sigaren en sigaretten worden weggepaft.

ik was dus nogal sceptisch toen Peking zie dat de OS rookvrij zouden zijn. nu lees ik dit op nu.nl.

PEKING - Er komt toch geen rookverbod in restaurants, bars en internetcafés in Peking. De officiële media berichtten dit maandag.

Op aandringen van de horecasector hebben de autoriteiten besloten een uitzondering voor deze bedrijfstak te maken. Eerder repten ze van rookvrije Olympische Spelen in Peking. De horeca-ondernemingen moeten wel een deel van het establissement als rookvrij afbakenen.

Het rookverbod gaat 1 mei wel gelden in regeringsgebouwen, scholen, musea, ziekenhuizen en sportgelegenheden

Comments

Popular Posts