melting pot

ik herinner me een cartoon uit de het aardrijkskunde boek op de mavo. een kookpot (usa) met allemaal verschillende nationaliteiten (emigranten) die door elkaar werden geroerd tot een nieuw soepje waar de oorspronkelijke bewoners al in waren ondergedompeld.
daar moet ik even aan denken toen in een gesprek het aantal afrikaanse nationaliteiten langs kwam dat in Qatar woont. de band met afrika en de arabieren is tweeledig. enerzijds is er de westerlijke poot van het islamitische rijk die zich uitstrekte tot halverwege op het iberisch schier eiland en zo de kop van noordelijke afrika omvatte. anderzijds is er de bloedband door slavernij: de uitbuiting door de arabieren van centraal afrika is aanzienlijk.
ik lees onregelmatig de berichten van rolf bos over afrika en zo kwam ik kort geleden pas dit lezenswaardig en interresant bericht tegen:

http://www.volkskrantblog.nl/bericht/241136

Comments

Popular Posts