nebo
De Neboberg (Arabisch:جبل نيبو, Jabal Nībū; Hebreeuws: הַר נְבוֹ, Har Nəvō,).
foto: diana nijboer
Gisteren de laatste dag van ons bezoek aan Jordanie. Na historische sites nu naar een gebied dat een grote rol heeft gespeeld in de vroeg christelijke geschiedenis.
Dus naar de Neboberg en Madaba.
Deze 'berg' is meer een verhoging in het golvende heuvellandschap net buiten Madaba. Het ligt ongeveer 817 meter boven zeeniveau en bevindt zich aan de rand van de Jordaanvallei.
Het is volgens Deuteronomium 34:1 - de plaats waar Mozes, vóór hij stierf, uitkeek over het Beloofde Land, nadat hij zijn volk veertig jaar lang door de wildernis had geleid. Deze berg heeft een plaats in de historie van zowel voor joden als christenen als moslims. Indrukwekkend hier te staan.
Boven op de berg Nebo heb je een geweldig uitzicht over de Jordaan-vallei en bovenste deel van de Dode Zee maar ook Jericho. Jammer genoeg konden Jeruzalem niet zien door de laaghangende bewolking.
Naast de 'kerk' die boven op de berg staat is een gestileerd kruis met slangmotieven te zien (van de Italiaanse kunstenaar Giovanni Fantoni). Het staat symbool voor de woorden in het Johannes-evangelie (Johannes 3:14): ”En deze Mensenzoon moet omhoog worden geheven zoals Mozes eens de slang omhoog hief in de woestijn”.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Nebo_(Jordan)
In Madaba keken we rond en zagen de diverse mozaieken.
Madaba is best known for its superb, historically significant Byzantine era mosaics. Madaba’s most famous site is the Mosaic map in the 19th century Greek Orthodox St George’s Church. Unearthed 1864, the mosaic was once a clear map with 157 captions (in Greek) of all major biblical sites from Lebanon to Egypt. The mosaic was constructed AD 560 & once contained more than 2 million pieces, only 1/3 of the whole now survives.
Other mosaic masterpieces found in the Church of the Virgin and the Apostles and the Archaeological Museum, depict a profusion of flowers and plants, birds and fish, animals and exotic beasts, as well as scenes from mythology and everyday pursuits of hunting, fishing and farming. Hundred of other mosaics from the 5th through the 7th centuries are scattered throughout Madaba.
The University of Toronto has been excavating in Madaba from 1996 until the present. Their efforts have focused primarily on the west acropolis where an open field has allowed access to uncover the entire sequence of occupation at Madaba from the modern period down to the Early Bronze Age levels. The most visible feature of this area is a 7.5 meter wide fortification wall built sometime in the 9th C. BCE, with subsequent rebuilds throughout its history. There is also the remains of a well preserved Byzantine era house at the base of the fortification wall
http://www.utoronto.ca/tmap/ProjectHistory.html
Comments