MBD martin bril dag

ik had gisteren een MBD.

De uitzending van De Wereld Draait Door op donderdagavond ook gezien?
Dan waren we niet de enige. 867.000 kijkers heeft het getrokken.

Het programma stond geheel in het teken van de afgelopen woensdag overleden schrijver/columnist Martin Bril. Bril verleende regelmatig zijn medewerking aan het VARA-programma met Mathijs van Nieuwkerk. Soms als gast maar ook als ‘side-kick’, in dit programma tafelheer genoemd. Zijn laatste optreden in deze hoedanigheid daar was op 12 februari van dit jaar. Een eeuwigheid geleden.
Jammer genoeg niet een van zijn Groninger gedichten gehoord.
http://www.gic.nl/nieuws/martin-bril-groningse-gedichten
(tip van geertje, bedankt)

Chabot met snikkende stem, Zwagerman met een volle strot, Mulder met tranen in de ogen en de intercityzinnen van Van Nieuwkerk nu op stationsberichten niveau.
Waar het op neer kwam was dit.
De stukken: In al haar kleinheid grote kunst.
De stukjesschrijver: Een verzamelaar van ‘literaire’ details.

Op mijn wekelijkse lange duurloop, meestal op vrijdagochtend, bleef het woord detail in mijn hoofd ronddraaien als een mallemolen. Deze loop was wel een uurloop, schat ik.

Details.

Ik blijf dicht bij huis. Steeds dichter.
Dit dichtte Campert al een keer in “Op de Overtoom”. Dat gold ook voor Bril.
Maar het oog voor detail bleef.

Ik sjokte, ik jogde verder maar liep niet door. Detail, detail bij iedere stap.
Dat had ik weer. Ik kreeg het niet uit mijn kop. Toen dacht ik aan rokjesdag.

Details dus. Nu met een muziekje van de als Robert Allen Zimmerman geboren Bob Dylan.
http://www.youtube.com/watch?v=q2ED1GNHcLk

haar: hoofdhuid zichtbaar (JA!, mooi), lengte wel of niet overal gelijk, kleur
neus: vorm en hoe zijn de gaten zichtbaar (varken,vogel of paard)
lachen: met de mond, de ogen of het gezicht.
borsten: plaats, grootte, vorm (om er bij te denken waar en hoe zitten de tepels)
lopen: sierlijk, gracieus, plomp, functioneel (schoenen!!!)
Maar het draait om de heupen: ruimte tussen de bovenbenen, wel of geen doorkijkje bij de dijen. En: sieraden: op of in het lichaam en waar (zie ook pink-ring).

Ik loop een extra lusje op mijn zwerfparcours in het gebied dat bijna grenst aan ons huis: Aspire park. Heerlijk. Ik zwaai naar mevrouw Lenting en we ontmoeten elkaar bij het begin van het pad om samen uit te rekken.


Rokjesdag draait om details.
Wanneer het in 2010 valt zullen we nooit weten.




Kijk ook op:

http://www.gedichtendag.org/read/83/8634

http://www.vk.tv/opinie/article1188257.ece/Jan_Mulder_in_de_geest_van_Martin_Bril

en lees voor de leifhebbers van het vervolgverhaal
http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/3239/Evelien_

Comments

Popular Posts