Zoerdiek



Ik twijfelde of ik een stuk over de atletiek in Qatar zou maken (werktitel: turmoil on track)toen ik las de eerste bewoners The Pearl zijn ingetrokken (maar zelf te weinig -beeld-materiaal, misschien volgende week). Was ik al een link aan het kopieren van Frankie Valli (met het nummer 'begging' nu in remix zowel muzikaal als visueel) toen ik dit las.
Monument 'Armenhoes Joapke' Zuurdijk winnaar
Zuurdijk nooit bewust geweten waar het lag. Tot Jochem Duijts er ging wonen met zijn Ingrid en ik er langs ging. Later nog een keer met mevrouw Lenting geweest om te eten. Toen nog een keer op de kaart gekeken want ik wist nog bij benadering iets van een dijk, ergens links en bij een boerderij rechts aanhouden maar dat was het dan.
In de buurt van Zoutkamp zeg maar. (behalve als je het moet lopen....)
http://www.maplandia.com/netherlands/groningen/zuurdijk/
Als je weet dat er niet zo heel veel mensen wonen in dit gebied en in Zuurdijk nog geen twee honderd moet je wel een beetje weten waar je naar toe moet. Prachtig gebied en vlak bij het lauwersmeer.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuurdijk

Dus Zuurdijk.

Het monument 'Armenhoes Joapke' van Zuurdijk heeft de jubileumwedstrijd van de Stichting Oude Groninger Kerken gewonnen. Dit werd woensdagavond tijdens het jubileumfeest van de stichting bekendgemaakt. Het dorp dong met het monument 'Armenhoes Joapke' samen met de kerken van Woltersum en Eenum mee naar de hoofdprijs: realisering van een project dat de kerk na aan het hart ligt. Zuurdijk wil graag een gedenkteken voor de arme dorpelingen die vaak met een simpel houten kruis aan de noordzijde van de kerk werden begraven. De kruizen verdwenen in de loop der jaren, waardoor het nu lijkt alsof er niemand op dat deel van het kerkhof ligt begraven. 'Joapke' staat symbool voor deze overledenen. In het dorp bestaat een oud verhaal over kinderen die opschepten over de prachtige graven van hun familie. Maar Joapke uit het armenhuis deed er het zwijgen toe. Voor zijn overleden ouders kon er niet eens een houten kruisje af. De stichting, die woensdag precies veertig jaar bestond, vierde gisteren feest met al haar vrijwilligers.

Comments

Popular Posts