Prince: koninklijke erotiek

Er zijn momenten die je niet precies in de tijd kan plaatsen maar die onverwachts de kop opsteken. Het moment dat je er achter komt dat een schooljuf ook winden laat is er zo een. Het moment dat je beseft dat idolen dood kunnen gaan ook.
Er is en moment geweest dat ik dacht: als ik zo oud ben dan zou ik dat wel willen kunnen (vul  leeftijd en beroep). Die leeftijd is al lang voorbij en het beroep volkomen onbereikbaar geworden.  Vorige week nog.  Een interview met Kasparov die wereldkampioen schaken werd in 1985: hij 22 ik 25.
Gisteren weer zo’n moment.
Hij had zijn eerste hits toen ik 19 was en ik net droog achter de oren. His Royal Badness zong over dingen waar ik nauwelijks van durfde dromen (maar wel zo willen). Ik verstond in het begin trouwens: bad-ass. Hij was beide.
Met 1.58 en twee jaar ouder stond hij op het podium en ik met met 1.84 er voor te vergapen aan zoveel muzikaliteit. Net als later ook bij Lenny Kravits.
Hoe kun je zo veelzijdig zijn? Hoe kun je zo bezeten zijn van muziek? Als echte Jehova zette hij overal een voet tussen de deur: soul, blues, rock en jazz.
Ik luisterde naar nummers als ik in een slecht humeur was, als ik blij was, als ik de liefde bedreef, als ik wilde dansen kortom voor iedere moment een genre of een gevoel.
Ik ben getekend sinds ik na een extra concert in Dortmund betrokken was bij een auto ongeluk. Maar dat concert had ik nooit willen missen. Later nog naar andere concerten geweest zonder aan het ongeluk terug te denken.
Gisteren was dus weer zo’n moment.  Zo’n moment wat je herkent maar niet aan ziet komen. Iemand van mijn leeftijd. Een wereldartiest. Een idool. Hij is dood. 
Ik krijg mails, app’s, sms. Lees berichten op Twitter en Facebook. Hoor de necrologieën op de radio. Lees ze op de krantensites.
Eerder dit jaar Bowie. Een multi artiest en muzikaal kameleon.
Prince, de formidabele drummer, pianist en excellent gitarist en muzikaal vernieuwer in het kwadraat.
De koning is dood leve de koning.
Echter, er komt nooit weer een Prince.


Comments

Popular Posts