verkeer(d)


vorige week ging een collega rijexamen doen.

eerder had hij zijn rijbewijs al gehaald in hongkong en australie maar de eerste geldt hier niet en de tweede was verlopen op het moment dat hij in Qatar kwam.

vorige week was het dus zo ver.

de meeste examenkandidaten komen gewoon zelf met de auto (behalve de werkers uit nepal/india enz.) dan eerst borden verklaren (4) hierbij viel de helft af.

dan parkeren in lijn en hellingproef, opnieuw vijftig procent afvallers.

de rest gaat nu in een busje achter de examenauto aan een ritje maken: kandidaat 1 van de kruising tot over de volgende kruising of rotonde, uitstappen en de volgende.

een jonge qatari (sleutels van zijn toyota landcruiser vx nonchalant in de hand was de eerste kandidaat. hij reed van baan 1 naar 3 over de rotonde stapte uit, belde zijn vriend en ging terug naar de rijschool: geslaagd. Mijn collega stond wat doodsangsten uit toen de andere kandidaten over de weg zwalkten maar hij slaagde zelf met glans.

De lessen die hij er voor had genomen (verplicht en dus ook extra betalen) waren compleet nuttteloos. geen instructie en alle basiszaken die hij in de eerdere examens had moeten laten zien: voorsorteren, anticiperen, spiegels gebruiken, richtingaanwijzer enz.

Of zoals mijn Finse collega het verwoordde nadat hij een examen met goed gevolg had afgelegd: ik ben nu wat meer op de hoogte hoe slecht de anderen mogen rijden.


links en rechts inhalen (al of niet door de berm of over de vluchtstrook) stoppen op rotondes maar niet voor een verkeerslicht op rood, seinen met groot licht dat je er langs wilt terwijl je file rijdt of op de middelste rijstrook rijden met 45 per uur omdat je aan het bellen bent. het kan allemaal in Qatar. Ze rijden net zoals ze met hun 4x4 in de woestijn rijden: woest en hard.

dat loopt niet altijd even goed af: zie dit artikel vandaag in de lokale krant.


DOHA- More than 90 young Qatari nationals died in road accidents last year and they were mostly aged between 12 and 25 years.
Traffic accidents in the country were the deadliest in 2006 for the past three years. The toll was 270 and some 35 per cent of them were young citizens in the age group of 12 to 25 years.
This was disclosed by Brigadier Mohammed Abdullah Al Malki, from the Department of Traffic and Patrol Police, here yesterday.
Addressing a news conference, he said the deceased (young citizens) were involved in individual accidents and the main reason was driving in high speed........knip

Comments

Popular Posts