(k)wal

Met een schuin oogje kijkt hij met een strakke kop weg van de camera, beetje in de schemering op het tartan. Jan Willem van der Wal. Strak in het pak en met een dubbele oxford. AD Sportwereld woensdag 28 november 2007.

Hij was de eerste coach die ik op de atletiekbaan zag met een trainingspak met opdruk: coach en hij had er ook eentje met Jan Willem volgens mij. Ik was zijn opvolger bij AV Haarlem, toen DE club in Haarlem en vooral de club van Joop van Drunen. Van Drunen had de broertjes Kraayenhof, de broertjes van de Veen en Pim Gobel en JW van de Wal in het team (naast de gevestigde namen Bienfait, Westbroek, van Ravensbergen en Wielaart natuurlijk). Ik nam onder andere de verspringer onder mijn hoede en junioren en mijn eerste daad was om zijn favoriete pispaal: arjan warmerdam wat zelfvertrouwen terug geven. Warmerdam beloonde dit later met prima prestaties op ver en hss (en een beetje meerkamp).
Van der Wal was de jonge bondscoach verspringen - met grote verhalen uit Frankrijk, Spanje en Duitsland of Rusland) en ik kwam met Esther van Turnhout langs in Krommenie. De bullebak peigerde de meiden zo af dat ze bijna in snikken uitbarsten ("En ik moet ook al ongesteld worden", snufte Esther tegen mij nadat haar weer duidelijk was gemaakt dat haar afzet van geen kant klopte)
Hij verdween even van het toneel. Net als van de Goolberg cs. Verscheen weer in strakke pakken en half lange jassen nu langs de baan. Pas toen hij weer eens een ongelooflijk verhaal had opgedist (een familielid was overleden en hij moest per direct naar nederland) tegenover Emiel Mellaard op een intensieve lange trainingsstage was de, toch al broze, samenwerking voorgoed over. Later hoorde ik dat een achterdochtige pa Tjepkema van der Wal op Schiphol had opgewacht en hem schaduwde. Hij kwam er dus direct achter dat zijn dochter bedrogen werd door de gladde prater die regelrecht naar zijn tweede liefje reed en niet zoals geclaimd naar een begrafenis. Tanja was daarna vrij snel weer zonder JW.

Dit kwam allemaal bovendrijven toen ik op Schiphol het AD kocht en in het sportkatern van der kwal in vol ornaat op de gevoelige plaat zie liggen op het tartan.
Directeur van InnoSportNL die "op breed vlak twee lab en vierprogrammamanagers aanstuurt"zo tekende Hank van der Sluis op. Net als de pr's van JW 10.6 en 21.56 op de sprint 14.92 op hinkstap en 7.69 ver. Wat? 7meter en 69 centimeter... waar heeft íe dat gesprongen dan? Bij mijn weten nooit over de 7.60 en de keren over 7.50 ook op de vingers van een hand te tellen. Op zijn erelijst ook Emiel. Ben benieuwd wat die daar van vindt en nog meer wat Rien, vader van, daarover zal zeggen.
Het blijft een praatjesmaker die van der wal. Waar zijn maatje Kraayenhof miljonair is moet hij het doen met gebakken lucht. Hij blijft doorzichtig maar prikt wel: jw van der kwal.

ps

Trouwens OS 84 was in LA en niet in Seoul en al helemaal niet in 1980 Henk, beetje slordig.

Comments

Popular Posts