zwitser leven gevoel


(foto GL)

Ik lees:
"Schrijfster JK Rowling (Harry Potter) heeft zeven korte sprookjes geschreven onder de naam The Tales of Beedle the Bard. In haar laatste Harry Potter-boek komt Beedle the Bard al voor als sprookjesboek. De handgeschreven verhaaltjes zullen niet worden gedrukt"

De afgelopen weken stond het in de sport ook bol van de 'sprookjes'.
Tijdens mijn vakantie in India was er de grote olifant die het sprookje van Marion Jones uitblies. De onschuldige blik, de scheve tandjes en de vijf olympische medailles van Sydney ten spijt.
De spookjesachtige verschijning van de blonde Hingis was in een eerder stadium naar een hoog niveau gestegen toen ze als een Assepoester haar Italiaaanse schoenen sponsor voor de rechter daagde en terug kwam op het hoogste niveau na een voetblessure.
Gisteren las ik dat Swiss Miss Hingis stopt met tennis vanwege een positieve dopingtest.
Op de site van de BBC staat dat Christine Ohuruogu (als enige vrouw) kandidaat is voor de Sportpersonality of the year award. Eerder dit jaar won ze als átheltics outcast' na een schorsing van anderhalf jaar (en zonder competitie) direct een gouden medaille op het WK in Osaka.

Ohuruogu miste drie controles maar wijt dit aan haar naiviteit en onwetenheid.
Het Brits Olympisch comitee ontzegt haar deelname aan Beijing. Ohuruogu vecht dit aan en heeft nauwelijks nog een cent over.
Jones ontkende voor de rechter eerder iedere betrokkenheid hoewel haar twee echtgenoten werden geschorst. Haar eerder pogingen om via de rechter onschuld aante tonen hebben haar bankroet gemaakt.
Hingis heeft geen zin in gevechten met de dopingautoriteiten en stopt zelf. Haar saldo op de Zwitserse bankrekening schijnt, net als de test, positief te zijn.

Nu moet ik bekennen dat ik dit trio in levende lijve meerdere keren in actie heb gezien. En met plezier. Ik bedoel alle drie hebben op hun eigen manier sport prestaties neer gezet waar ik van genoten heb. Het blijkt dat ik in sprookjes geloof. De jonge Jones die ik op het WJK in Seoul zag is vergeten. De krachtige ruwe manier van sprinten van 'oeroeboeroe' een schim op het netvlies. Het balgevoel van Hingis een misser.
Als Jones nou niets had gebruikt zou ze dan ook zo snel...............
Als Ohuruogu nou wel getest was zou ze dan.........
Als Hingis de witte lijn nou.....

Ik blijf het sporten zo leuk vinden dat ik vandaag maar weer eens ga kijken.
Squash deze keer.
Van collega Geoff Hunt (squash legende) kreeg ik het speelschema en een uitnodiging.
Ik blijf positief.
En geniet van het zwitser leven gevoel in Qatar.


(en in de boze buitenwereld van de sport is het niet beter. zo lees ik in de T. dat qatar ook......


Zes Golfstaten willen een consortium in het leven roepen dat Iran verrijkt uranium gaat leveren, in de hoop zo te kunnen bijdragen aan een oplossing van het conflict dat Iran met westerse landen heeft over zijn nucleaire programma. Dat zegt de Saudische minister van buitenlandse zaken, prins Saud al-Faisal, in het nieuwste nummer van het tijdschrift Middle East Economic Digest (MEED).

De zes landen, Bahrein, Koeweit, Oman, Qatar, Saudi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten, willen volgens Saud in een neutraal land buiten het Midden-Oosten, bijvoorbeeld Zwitserland, een uraniumverrijkingsfabriek bouwen. In de fabriek zou niet alleen uranium moeten worden verrijkt voor Iran, maar ook voor andere landen in de regio. De minister zei dat gewaarborgd zal worden dat het uranium niet gebruikt zal worden om kernwapens te maken. Saud noemde het waarschijnlijk dat de Verenigde Staten het plan zullen steunen. Hij zei ook dat Iran het een interessant voorstel vindt.

Westerse landen, onder aanvoering van de VS, eisen dat Iran stopt met het verrijken van uranium, maar Iran weigert dit. Het Westen denkt dat Iran bezig is kernwapens te ontwikkelen, maar Iran zegt dat zijn nucleaire programma uitsluitend is bedoeld om kernenergie op te wekken. )

Comments

Popular Posts