stemmen

De opkomst bij de verkiezingen voor het Europees Parlement is de afgelopen dagen in de inmiddels 27 EU-landen opnieuw lager uitgevallen. 43,2 procent van de ruim 375 miljoen stemgerechtigden nam de moeite om naar de stembus te komen.
Vijf jaar geleden was dat nog 45,5 procent.

Hoe was dat bij de eerste verkiezingen van het Europees Parlement?
Toen kwam 6 op de 10 naar het stemlokaal: in 1979 kwam 61,99 procent opdagen.

Sinds die keer heb ik volgens mij ook nooit meer gestemd op ja op wat eigenlijk.
Het is het enige waar je als burger direct voor kunt in Europa. Ik stemde toen op D'66 en dat ging vervolgens op in een grotere fractie van liberalen. Want er bestaat helemaal geen Europese kieswet. De zegmaar lokale verkiezingen in de afzonderlijke landen worden georganiseerd volgens de regels van de nationale kieswetten. Bijvoorbeeld in Duitsland hanteert een kiesdrempel van vijf procent, en in Nederland geldt het principe van evenredige vertegenwoordiging.
Nederland loopt soms een beetje uit de pas (zoals met de stemdag) maar niet met de keuze voor 'extreem rechts'.

hoe is de samenstelling nu? (wiki)
Het Europees Parlement bestaat uit 785 leden afkomstig uit 27 lidstaten. Tot de Europese verkiezingen van 10 juni 2004 bestond het EP uit 626 leden. Het aantal leden is uitgebreid na de toetreding van tien nieuwe landen in mei 2004, en opnieuw na de toetreding van Roemenië en Bulgarije in januari 2007.
Iedere lidstaat heeft een vastgesteld aantal afgevaardigden. In de huidige zittingsperiode (tot 2009) zijn dit er voor België 24, en voor Nederland 27. De afgevaardigden worden gekozen door verkiezingen voor het EP, die in de lidstaten worden georganiseerd. De parlementariërs vertegenwoordigen partijen, die op hun beurt samengebundeld zijn in fracties. Er zijn minstens twintig parlementsleden nodig uit vijf landen om een fractie te vormen.
In juli 2008 verhoogden de grote fracties in het Europees Parlement de minimumnorm voor fractievorming naar 25 leden uit 7 landen. Dit kan vanaf juni 2009, de eerstvolgende verkiezingen, het einde betekenen van kleinere fracties. De (grote) Liberale fractie stemde tegen het voorstel; zij achtte het ondemocratisch.

GL:
ik heb het allemaal op moeten zoeken. het glijdt eigenlijk langs me heen. in duitsland was een onderzoekje gedaan naar stembelang: het EP kwam op de vierde plaats
na nationale provinciale en gemeentelijke verkiezingen. dat gevoel heb ik ook. maar toch schijnt de invloed van europa groot te zijn op de dagelijkse gang van zaken. (met name regelgeving). 'heb ik daar dan ook voor gestemd' vraagt menigeen zich af. ook nu hebben weer mensen gestemd op partijen die tegen europa zijn, die niet vertegenwoordigd zullen zijn in de fracties.....

ik heb mezelf de moeite bespaard. kortom, ook dit jaar heb ik geen gebruik gemaakt van mijn stemrecht.

http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Europees-Parlement/macht.html
en klik in het gele kader voor meer info

Comments

Popular Posts