haut concours



Het is toch werk. Ik blijf de KSA atleten volgen. Actief volgen met berichten en ook extra informatie inwinnen via bekenden. Ook potentiële werkgevers volg ik met extra aandacht.

Vandaag is het lastig want ik moet aan het werk. Aan de slag met klussen en hand en spandiensten verlenen terwijl de Olympische spelen in volle gang zijn.

Terwijl ik druk bezig ben hoor ik het geluid van de What;sapp groep: de ranglijstaanvoerdster bij het polsstokspringen ligt er uit! Bij de voorspellingen had ik, natuurlijk Duplantis bij de mannen maar ik koos Kennedy bij de vrouwen. Molly Caudery sprong de kwalificatie op het EK moeiteloos 450 en in de wedstrijd 473. De reeks die volgde: 492-483-483-465 was ook goed. Dus toen ze de eerste hoogte op 420 oversloeg keek niemand op. Wel toen ze besloot om ook 440 over te slaan. Alle concurrenten sprongen wel. Een veiligheidsprong: kijken ook de concurrentie doet want het is tenslotte een opwarmertje voor de echte wedstrijd. De bekende namen haalden ook 455 in de eerste of tweede poging.  Drie keer fout was de score voor Molly: NM geen resultaat.  Uiteindelijk gingen acht atletes die 440 zonder foutsprongen hadden gehaald mee naar de finale zodat er 20 meiden aan de start staan. 

Later op de avond sprong Duplantis vier keer foutloos en had het goud binnen, maakte nog een sprong om het afteken op 610 het Olympisch record va Thiago Braz uit 2016 en klaar. Nee dus. Hij liet de lat leggen op wereldrecord hoogte:625!!!. Twintig minuten later was een opnieuw een Olympisch record maar tevens ook wereld record 625.


Faith Kipyegon en Beatrice Chebet blijken simpelweg te beschikken over een extra versnelling, die Hassan te machtig is. Het gat met de beste twee was al groot en is ook voor de Olympisch kampioen van Tokio, niet te dichten. Ze finisht in 14.30,61 als derde. Een geweldige prestatie.

Tussendoor is er discuswerpen daar kom ik morgen op terug. Want 800 meter. Een makkelijke overwinning voor Keely Hodgkinson. Als 19 jarige won ze bij de vorige Spelen (Tokio 2020) zilver en verbrak met haar tijd het Britse record wat op naam stond van Kelly Holmes uit 1995. Gisteren werd ze derde Britse die Olympisch goud won: Ann Packer in 1964 en Kelly Holmes in 2004.

Ik heb nu twee keer Kelly Holmes (DBE) genoemd. Neem je even mee naar het podium en stel je voor.Ze stond  op het laagste treetje bij de OS’2000 met Mutola en Graf (later veroordeeld wegenis bloeddoping). In Athene vier jaar later stond ze boven op het ere schavot met Benhassi en Ceplak (die later positief was op EPO).

De breed geschouderde atlete (ze werkte in het leger aan haar fitheid) had in die tijd in ‘het geheim’ een relatie met de eveneens zeer forse Mutola. In 2016 bestond het podium uit Caster Semenya, Francine Niyonsaba en Margaret Nyairera Wambui (zie foto).




Ik ga het niet hebben over allerlei afkortingen, chromosomen en andere medische termen of seksuele voorkeuren.Wel over het feit dat er meer vrouwelijke atleten harder zijn gaan lopen op de middenlangeafstanden in de atletiek. Dat zijn over het algemeen lichtvoetige en ranke meiden. Zouden zij meer profiteren van de snelle Mondo banen en het fantastische schoeisel. Het lijkt er sterk op 


Comments

Popular Posts